Hämähäkkimiehen uusi alku: näyttelijät toimivat, elokuva ei. Missä vika?

7.7.2012 03:56

Alkuperäinen nimi:The Amazing Spider-Man
Valmistusvuosi:2012

Hämähäkkimies on päässyt takaisin valkokankaalle ja trailerit lupailivat hyvää uutta aloitusta. Miten kävi?

Tämä elokuva näytti ennen sen katsomista hyvältä ajatukselta, mutta minun on valitettavasti kerrottava, että sitä se ei lopulta kaikin puolin ollut.

Lähdin katsomaan elokuvaa avoimin mielin. Alku vaikutti olevan hyvä, mutta sitten petti jokin asia: käsikirjoitus tai editointi. Aivan kuin täytekakusta olisi syöty ennen sen tarjoilua.
Näyttelyssä ei ole vikaa tässä elokuvassa. Näyttelijät tekevät oman osansa hyvin.
Ongelmat alkavat Peter Parkerin alkaessa toimia Hämähäkkimiehenä. Tarinankerronta alkaa ontua. Tuntuu siltä, että Liskon tarinasta olisi leikattu tärkeitä osia pois TAI sitten niitä ei oltu osattu alun perin edes käsikirjoittaa. Ja hämähakkimiestä aletaan aivan yhtäkkiä kutsua hämähäkkimieheksi. Ilman selityksiä. Onko elokuva ollut liian pitkä ja sitä olisi siksi leikattu väärästä kohtaa? Sellainen vaikutelma asiasta ainakin tällä kertaa jää. Niin ja J. Jonah Jameson, tuo aina niin mukava ”sanomalehtimies” loistaa poissaolollaan – ja sen kyllä huomaa. Täytyy myöntää, että ikävä tuli. Onneksi sentään ”teräsvääri” Stan Lee on päässyt hienoon cameo-rooliin.

Edellämainituista löytyy ainakin joitakin syitä miksi elokuva ei ole niin hyvä kuin se voisi olla, mutta kuten jo mainittu, näyttelijätyöstä se ei jää kiinni.

Sitten hyviin asioihin taas vaihteeksi. Hämiksen vitsailut rikollisten kanssa on asia minkä tämä elokuva osasi. Ja toimintakohtaukset olivat tässä elokuvassa aika hyviä, mutta eivät niin hyviä kuin Sam Raimin elokuvissa. SELKEYS, toimintakohtauksien selkeys, se oli se mistä pidin Sam Raimin elokuvissa. Tässä elokuvassa toimitakohtaukset olivat kyllä hyviä, mutta välillä hieman epäselviä.

Kannattaako elokuvaa sitten katsoa 3D:nä? Mielestäni ei. Vain muutamissa kohdissa elokuvassa huomaa katsovansa 3D-elokuvaa. Ei 3D-leffalipun arvoinen.

Vihaanko tätä elokuvaa?
En. Arvostelusta voisi ehkä päätellä toisin, aivan varmasti. Voisi sanoa, että tunnen sympatiaa tätä elokuvaa kohtaan, sillä siitä olisi voinut tulla todellakin hyvä, mutta ei, niin ei käynyt tällä kertaa.

Katsoisinko tämän elokuvan vielä uudelleen?
Kyllä, mutta en 3D:nä. Ja ei, se ei ole hyvä, että sana Spider-man käännetään elokuvissa sanalla ”Spider-man”.

Tätä arvostelua viimeistellessäni tuli mieleeni eräs asia: musiikki. En muista elokuvan musiikista yhtään säveltä. Ja se on todella outoa, sillä musiikki on hyvin useasti se asia joka tekee elokuvasta muistettavan. En muista elokuvan musiikista yhtään säveltä. Tämä on surullista, sillä juuri musiikki on yksi Sam Raimin elokuvatrilogian mieleenpainuvimpia asioita.

Ehkäpä yhteenvetona Amazing Spider-manin voitaisiin sanoa olevan hieman samanlainen Spider-man 3:n kanssa: menetetty mahdollisuus, mutta silti molemmista elokuvista voi pitää. Outoa.

Spider-man 2 jatkaa edelleen parhaimpana Hämähäkkimies-elokuvana, mutta Andrew Garfieldilla on kaikki eväät viedä uutta elokuvasarjaa hyvään suuntaan. Olisikohan ohjaajan vai käsikirjoittajien vaihto edessä? Niinhän se sanonta kuuluu, että ”eteenpäin se on vaikka nenälleen kaatuisi”!

NÄYTTELIJÄT [stars=4]
TARINA/KÄSIKIRJOITUS [stars=2,5]