Fucking Åmål on ihan hyvä nuorten elokuva.

24.7.2008 23:39

Alkuperäinen nimi:Fucking Åmål
Valmistusvuosi:1998

Fucking Åmål on kertomus Ruotsin pikkukaupungin nuorten arjesta ja teini-ikäisten suunnattoman suurista ongelmista ja ihmissuhdesotkuista. Pääosissa nähdään 14-vuotiaita tyttöjä esittävät Elin (Alexandra Dahlström) ja Agnes (Rebecca Liljeberg), jotka esittävät elokuvan rakastunutta paria. Kyllä, luit oikein, tyttörakkaus, alkoholi ja ihmissuhteet ovat tämän leffan juttu. Elin on koulun halutuin ja kaunein tyttö, joka pyörittää kätevästi sormensa ympärillä vanhempiakin poikia. Agnes puolestaan on syrjäänvetäytynyt ja ilman ystäviä eteenpäin taaplaava nuori nainen, joka on poikien lailla palavasti rakastunut Eliniin.

Mielestäni Fucking Åmål on ihan hyvä nuorten elokuva ja nuoret tätä varmasti tykkäävät katsoakin, samaistumisen tunteita voi kokea jne. Olin kuitenkin todella yllättynyt kun elokuvan katsomisen jälkeen luin, että Fucking Åmål oli v.1999 Ruotsin katsotuin elokuva, jopa Titanicia katsotumpi. Omasta mielestäni tässä on kyseessä kuitenkin pienellä budjetilla kasattu ”ihan ok” leffa, johon en sen enempää huomiota kiinnittänyt. Olisiko kymmenen vuotta sitten tällainen herkästä aihepiiristä kertova elokuva ollut niin huomiota herättävä, paha sanoa. Näyttelijät vetivät roolinsa hyvin läpi, mutta toisen pääosan esittäjä Rebecca Liljeberg oli kyllä todella vaatimaton tapaus ja laski pisteitä. Lisäksi lesboparin välillä ei ollut havaittavissa minkäänlaista yhteyttä, joka olisi kotisohvalle asti välittänyt, mikä latisti myös selvästi tunnelmaa.

Elokuvaa suosittelen kaikille nuorille katsojille.

Arvosteltu: 24.07.2008