Että piti tämäkin leffasarja pilata tällaisella rahastustekeleellä.

9.8.2008 22:43

Alkuperäinen nimi:Saw IV
Valmistusvuosi:2007

Näin aluksi täytyy mainita, että olen suuri Saw-leffojen fani ja olen pitänyt kaikista kolmesta tätä ennen ilmestyneestä teoksesta.

Saw IV alkaa kun Jigsaw viedään ruumishuoneelle ja hänelle aletaan tekemään ruumiinavausta. Jälleen tapahtuu shokeeraava juonen käänne kun Jigsaw’n mahalaukusta löydetään kasetti, jossa vanhus lupaa työnsä jatkuvan vielä hänen kuolemansakin jälkeen. Muuten juoni on kovin sekava ja koen turhaksi alkaa siitä kirjoittelemaan, joten kehoitan kaikkia katsastamaan sen itse leffasta.

Sitten alkaakin Saw-saagan tähän mennessä uusimman eli neljännen osan lynttääminen pohjamutiin! Tuossa lueskelin muiden käyttäjien mielipiteitä ja arvosteluja, ja olin lähes yhtä yllättynyt, kuin ensimmäisen Saw-leffan lopuksi; ne olivat lähes kaikki positiivisia. Omasta mielestäni Saw III olisi ollut sopiva päätösosa kyseiselle saagalle, mutta rahastaminen saa jatkua vielä ainakin parin elokuvan ajan.

Juoni!! Juoni ja loistelias käsikirjoitus ovat olleet tähän mennessä Saw-leffojen ehdoton suola, joka on noussut näyttelijäsuoritusten ja visuaalisen näyttävyyden yläpuolelle. Käsikirjoittajat ovat jo kolmen elokuvan ajan osoittaneet ammattitaitonsa ja kekseliäisyytensä, mutta nuo kyvyt laitettiin todellisille koetukselle kun elokuvasarjan murhaaja John ”JIgsaw” Kramer koki loppunsa kolmannen elokuvan päätteeksi. Eikä siinä mitään, äärimmäisen vaikeahan tuota juonta ilman murhaajaa on jatkaa, sen kokivat myös käsikirjoittajat ja sen todellakin huomaa kun Saw IV:sta katsoo. Juoni on väkisin kasaan koottu, muka ovela ja yllätyksiä täynnä oleva kässäri. Pah, täyttä pas***! Että piti tämäkin leffasarja pilata tällaisella rahastustekeleellä. Ilman spoilausta juonta on vaikea sen enempää haukkua, joten jääköön väliin.

Hyviäkin asioita löytyy. Sillä ehdolla olisin itse suostunut Saw-saagaa jatkamaan, että siinä kerrottaisiin Jigsaw’n menneisyydestä ja motiiveista enemmän kuin edeltäjissään. Tämä puoli onkin kunnossa ja katsoja saa kauan kaivattuja toimivia selityksiä, siitä miksi Jigsaw tykkää pelailla ihmisillä.

Niin kuin aiemmatkin osat, Saw IV on trilleri. Ahdistavampi kuin edeltäjänsä, mikä ei tee siitä yhtä leppoisaa katseltavaa. Pakko sanoa, että tietty tälle sarjalle ominainen yksinkertaisuus on tipo tiessään, eli mutkia on liikaa matkassa kun edetään kohti loppuratkaisua. Näyttelijöistä esiin voi nostaa ainoastaan Jigsaw’ta näyttelevän Tobin Bellin, joka todella osaa hommansa.

Elokuvana Saw IV on keskivertoa parempi, mutta Saw-saagan jatko-osana täyttä kuraa. Kauhulla jään odottamaan mitä viitososa tuo tullessaan…

Arvosteltu: 09.08.2008