Erittäin korkealla oleva rima putoaa elokuvan alkaessa laskeutua hypystään.

17.8.2014 00:53

Barney Ross (Sylvester Stallone) johtaa sekalaista jermulaumaa A-sarjan actionukkoja. Heti aluksi ryhmän vanha jäsen Doc (Wesley Snipes) pelastetaan avuksi uuteen tehtävään. Tarkoitus on magnumisoida häikäilemätön asekauppias monttuun, mutta kaikki menee pieleen: omia tappioita tulee, asekauppias on vanha tuttu Stonebanks (Mel Gibson) ja tappiosta ärtyneenä koko remmi saa kenkää. Osastojohtaja Drummer (Harrison Ford) kuitenkin antaa uuden tilaisuuden, uudet ohjeet (Stonebanks on vangittava) ja Ross koettaa nuoremmalla ryhmällä. Hommat menevät hyvin, mutta hyvään, tekniseen suunnitelmaan on yhtä tekninen vastaveto ja hommat paukkuvat silmille (taas). Mukaan lyöttäytyy tulisen latinoveren Galgo (Antonio Banderas) ja vanhat jermut ihan silkkaa typeryyttään. Ihraa on tummennettava siis.

Kolmas osa uhrattavien mellastusretkistä aloittaa luonnollisesti kiivaalla toiminnalla, välissä juonta viritellään ja lopulta rymistellään urakalla ja leffan pahis saa niskaansa usemman kerroksellisen rakennusta. Ohjaus on delegoitu Patrick Hughesille jonka kädenjälki siirtää leffan aika paljon kohti modernimpaa toimintaleffaa missä räjähtelee erittäin paljon, talot romahtavat soraläjiksi ja leikkaus on hektinen. Leffa alkaa siis tutulla yhdistelmällä mäiskettä ja nasevaa naljailua, mutta se varsinainen iso toimintaosuus jää harmillisen löysäksi vaikka siinä ammuskellaan ja mätkitään aika paljon. Rima on siis korkealla ja valitettavasti se putoaa hienosti alkavan loikan jälkeen.

Sylvester Stallone, Jason Statham ja muut humut ovat rooliensa tasalla eivätkä tuo niihin mitään uutta. Eipä sitä pidäkään odottaa, sillä kahden elokuvan aikana törkymöykyksi osoitettu Gunnar (Dolph Lundgren) on yhä törkymöykky. Wesley Snipes ryhmän uusvanhana jäsenenä tuo mukaan uuden mielipuolen puukkosankarin joka liikkuu ketterästi ja on häkkivuosiensa vinouttama ja hänestä myös revitään vitsejä metatasolta. Antonio Banderas tuo rooliinsa hevosannoksen espanjalaista hurmuria joka ei ole hiljaa missään vaiheessa. Galgo on pinnan alla kuitenkin yksinäinen ja hyväksyntää kaipaava mies joka mieluummin kulkee yksisuuntaisen tien kuin ei mitään tietä ja nauttii joka hetkestä jonka hän kulkee em. tiellä. Nuoremman tiimin kohdalla ei luvassa ole yhtä värikästä porukkaa, joskin kromosomieron puolesta Luna (Ronda Rousey) jää mieleen. Mel Gibson toimittaa genren vaatimusten mukaisesti erinomaisen pahiksen joka pahan paikan koittaessa saapuu itse rähinään ja on melkoisen ilkeä jätkä. Lisäksi tämä on ilmiselvästi tehnyt tietoisen päätöksen olla brutaali asekauppias joka ei edes teeskentele ymmärtävänsä taidetta mitä hän ostaa (syystä). Harrison Ford on kireä auktoriteetti joka ei epäröi toimia itse.

Edelliset osat nostivat riman liian korkealle, sillä niihin verrattuna uhrattavien kolmas rymistely on heikko. Verrattuna muihin äänekkäisiin kesä-äksönmäiskeisiin se on laatutyötä mitä katsoessa saa nauraa useita kertoja hyvällä mielellä ja missä on paljon toimintaa. Tämä elokuva todistaa sen että vanha tyyli on parempi (ainakin Allekirjoittaneelle), mutta uudellakin on paikkansa. Hyvä saavutus genressään, mutta silti epäonnistuu tehtävässään.

Arvosteltu: 17.08.2014