Erittäin hyvin onnistunut animaatio, tarina on huvittava, vitsit hyviä.

24.11.2010 18:13

Alkuperäinen nimi:Monsters, Inc.
Valmistusvuosi:2001

Masi ja Tare asuvat Monsterilassa, monsterien asuttamassa kaupungissa. Heidän työnsä on pelotella lapsia ja kerätä lasten kiljunnasta kertyvää energiaa. Eräänä päivänä kaikki menee vikaan, kun avoimesta ovesta pääsee sisälle lapsi. Kaverusten on saatava lapsi takaisin kotiinsa.

Elokuva on mielestäni erittäin hyvin onnistunut animaatio. Tarina on huvittava, vitsit hyviä ja suomenkielisessä versioissa Jussi Lampi ja Antti Pääkkönen tekevät loistavat suoritukset sankariparivaljakkona. En ole nähnyt englanninkielistä versiota, joten en tiedä millaisia vitsit ovat kyseisessä versiossa. Mutta suomalaiset tekivät ainakin omasta versiostaan todella hauskan.

Elokuvassa näkyvät monsterit ovat kaikki omanlaatuisia sekä ulkonäöltään, että luonteiltaan. Hauskoja tapauksia heidän joukostaan löytyy (esimerkiksi Mikko Kivisen esittämä Jeti), ja löytyy myös lierojakin. Kokonaisuudessaan animaatio on mukavaa katseltavaa.

Yhteen katselukertaan tämä ei ole vuosien aikana jäänyt. Monesti olen elokuvan nähnyt, ja monesti tulen luultavasti sen vielä katsomaan.

Tämän parissa puoltoistatuntinen vierähtää helposti, joten kannattaa katsoa.

Arvosteltu: 24.11.2010