Ennalta-arvattava hirviömellastus.

18.8.2014 19:46

Alkuperäinen nimi:Godzilla
Valmistusvuosi:2014

Kylläpäs samasta elokuvahahmosta jaksetaan vääntää vieläkin torttua pihalle, nimittäin nobody-elokuvaohjaaja Gareth Edwards haluaa yrittää seuraavaksi. Vuoden 2014 Godzilla on vasta toinen amerikkalainen elokuva kolmekymmentäosaiseksi paisuneeseen elokuvasarjaan. Edellinen yrittäjä, Roland Emmerich epäonnistui täysin, ja kyllä, Edwardsin elokuva on parempi, mutta se ei ole paljon sanottu se.

Juonihan on suunnilleen sama kuin aikaisemmissakin osissa, mutta eri ihmisten näkökulmista. Joe Brody jäi leskeksi vuonna -99 tapahtuneessa ydinonnettomuudessa. Tutkiessaan tapausta 15 vuotta myöhemmin Joe saa huomata vaarallisten hirviöiden liittyvän tapaukseen.

Elokuvassa ei itse Godzillaa nähdä juuri lainkaan, ja tämä on hyvä asia, koska ihmisten välinen draama on mielenkiintoista katseltavaa. Harmiksi muihin otuksiin keskitytään liiaksi, ja nämä MUTO-nimiset hirviöt eivät ole läheskään yhtä kiinnostavia kuin Godzilla. Mitä tulee Godzillan kohtauksiin, ne ovat elokuvan huonointa antia. Esimerkiksi lopputaistelu on hyvin tylsää katseltavaa. Efektit ovat tietysti hienoja, mutta niinhän ne jokaisessa Hollywood-tuotannossa ovat nykyään. Ja mitä taas tulee elokuvan juoneen, se on vähän liiankin ennalta-arvattava ja kliseinen. Näyttelijät kyllä osaavat hommansa, mutta hahmot ovat äärimmäisen tylsiä. Mutta musiikki oli…en nyt oikein muista siitä mitään.

Godzilla on siis ennalta-arvattava ja kliseinen hirviömellastus, joka ei kuitenkaan vajoa yhtä alas kuin aikaisempi filmatisointi…

Arvosteltu: 18.08.2014