Elokuvan suurimmat saavutukset tulevatkin piirtojäljestä

31.7.2011 23:02

Arvioitu elokuva

Ohjaajat:
Alkuperäinen nimi:パプリカ
Valmistusvuosi:2006
Pituus:90 min

Paprika käsittelee todellisuuden ja ihmisen luonnetta ottamatta mihinkään suuresti kantaa. Elokuvaan mahtuu psykologiaa, ihmissuhteita, jännitystä, (erinomaisia) visuaalisia jaksoja, maukkaita, mutta hieman pinnallisia hahmoja sekä mielenkiintoisia juonirakenteita, jotka tarjoavat ajateltavaa useammalle katselukerralle.

Paprika kertoo unenjakolaitteen varastamisesta ja sen aiheuttamasta katastrofeista. Päähahmoina toimii unilaitteen katoamista aktiivisesti selvittävä psykologi Chiba Atsuko ja hänen mystinen vastaparinsa Paprika. Ympärillä pyörii lapsellinen ja ylensyövä humoristinen keksijänero sekä lyhyt ja myöskin koomillinen projektinvetäjä-tohtori. Kiinnostavin osa elokuvaa on kuitenkin poliisi Kogawa Toshimi ja häntä käsittelevät osat juonen kuljetuksessa; unet Paprikan kanssa. Taustalla pyörii tiedelaitoksen vammautunut johtaja, joka lakkauttaa unilaiteprojektin sen epäeettisyyden takia, sekä keksijätiimiin kuuluva nuori mies.

Piirtojälki elokuvassa on nautinnollista katsottavaa, yksityiskohdat ja ilmeet palvelevat nälkäistä katsojaa. Pelkästään kasvoihin ei tarvitse kiinnittää huomiota, vaan myös tausta ja maisemat ovat enimmäkseen erinomaista työtä. Musiikki palvelee elokuvaa. En kehuisi kappalevalintoja taivaisiin, mutta ne palvelevat tarkoitustaan enemmän kuin riittävästi. Pitkässä kunnianhimoisessa elokuvassa on panostettu myös ääninäyttelyyn, joka toimii saumattomasti yhteen animaation kanssa.

Paprika on ohjaaja Satoshi Konin toiseksiviimeinen työ, se saavuttanee (ja on jo osittain saavuttanut) kulttiaseman anime-elokuvien parissa, ohjaajan kuoleman johdosta, kuten varmaan tämän muutkin työt. Inception-hittielokuvan ohjaaja on selkeästi ottanut hyvin yksityiskohtaisiakin vaikutteita elokuvasta. Varmistettuja lähteitä tälle ei ole, mutta yllättyisin, jos näin ei todella olisi.

Paprika on omaperäinen ja useaan kertaan katsottavissa oleva elokuva. Leikkaukset ja rakenne vangitsevat hämmentyneen katsojan elokuvan äärelle, mutta saattavat puuduttaa ja väsyttää. Viihdyttävät hahmot keventävät tunnelmaa. Kehuvista ajatuksistani huolimatta Paprika ei ole mikään mestariteos. Elokuva on vakuuttava näytös, mutta ”pahisten” asettelu ja asema tarinassa on kovin tönkköä, juoni ei aivan kanna itseään eeppiseen maaliinsa ja tiettyä ennalta-arvattavuutta on havaittavissa. Elokuvan suurimmat saavutukset tulevatkin piirtojäljestä.

Arvosteltu: 31.07.2011

Lisää luettavaa