Elokuvan juoni on loistavasti kerrottu ja Eastwood ohjaa jälleen hienosti.

10.10.2005 19:03

Alkuperäinen nimi:Mystic River
Valmistusvuosi:2003

Menneisyyden ote jäi Oscar-gaalassa haltijoiden, hobittien ja muiden sormusten herrojen varjoon, mutta silti onnistui nappaamaan kaksi pystiä miespääosasta, Sean Penn sekä Tim Robbins miessivuosasta. Ja täytyy sanoa, että ihan oikeisiin osoitteisiin menivät!

Jimmy (Penn, Kuolemaantuomittu, Minä olen Sam), Dave (Robbins, Avain pakoon) ja Sean (Kevin Bacon, Villi joki) pelasivat lapsuutensa pallopelit Bostonin kaduilla. Lapsuus loppui äkisti, kun Dave kidnapataan ja häntä käytetään hyväksi. Heidän elämänsä muuttuivat kerta heitolla. Jokainen lähti omille teilleen toivossa unohtaa tapahtuma – ilman lapsuuden ajan ystäviään. Jimmy kävi vankilassa ja omistaa nykyään elintarvikekaupan. Dave on vähäpalkkainen työläinen ja Seanista tuli poliisi.

Jimmyn, Daven ja Seanin elämät yhdistyvät jälleen 30-vuotta myöhemmin, kun Jimmyn vanhin tytär Katie (Emmy Rossum, Oopperan kummitus) murhataan raa’asti. Sean nimitetään tutkimaan juttua työparinsa Whitey Powersin (Laurence Fishbourne, Matrix) kanssa. Epäiltyjen listalle on myös pääsyt Dave, joka näki Katien tämän murhailtana baarissa. Ilmassa leijuu kysymyksiä vailla vastauksia sekä lohdutonta tuskaa. Mystic -joki virtaa vakaana ja rauhallisena valmiina ottamaan kaiken surun niskaansa.

Elokuvan pirullinen loppu sinetöi ihmisluonteen ystävyyden kepeyden verisiteiden rinnalla. Voimia kuten kieltäminen ja unohtaminen ei voi koskaan aliarvioida, kun kädet on pestävä verestä.

Elokuvan juoni on loistavasti kerrottu ja Eastwood ohjaa jälleen hienosti. Uskallan sanoa, että tämä on Clintin ehdottomasti paras! Musiikkia käytetään vähän mutta silloin kun käytetään niin sitä käytetään oikein. Menneisyyden ote olisi ansainnut Oscarit myös parhaasta ohjauksesta ja elokuvasta

Menneisyyden otteen täydellisyyden sinetöivät vielä loistavat näyttelijät, etenkin herrat pääroolien takana. Penn ja Robbins etenkin, mutta ei Baconkaan huono ole. Penn näyttelee sellaisella vimmalla ja on parhaassa vedossa sitten Kuolemaantuomitun. Robbins on elämänsä roolissaan. Eastwoodin vakionäyttelijät Marcia Gay Harden (naissivuosaehdokkuus) ja Laura Linney, ovat uskomattomassa vedossa. Matrixeista tuttu Laurence Fishbourne on loistava valinta, samoin Emmy Rossum, joka tunnetaan rooleistaan Oopperan kummituksessa sekä The Day after tomorrowsta. Eli Wallach (Hyvät, pahat, rumat) käy tekemässä pienen cameo roolin, viinakaupan omistajana. Suoraan sanottuna, tässä näyttelijäkaartissa ei ole ainoatakaan heikkoa lenkkiä.

Tätä elokuvaa ei voi jättää väliin!

nimimerkki: Mara

Arvosteltu: 10.10.2005