Elokuvaan on valittu hieno skaala vauhdikkaita autoja

20.3.2003 20:33

Samanniminen elokuva tehtiin vuonna 1974, ja tässä elokuvassa onkin kyse tuon alkuperäiselokuvan uudelleenlämmittelystä ja tuomisesta nuoremman yleisön tietoisuuteen. Itse en ole tuota alkuperäisversiota vielä nähnyt, joten näiden kahden vertailua en pysty tekemään.

Randall Raines (Cage) on entinen huippuluokan autovaras, joka älysi lopettaa rikollisen uran ennen kuin kuolee tai joutuu vankilaan. Hänen pikkuveljensä on ”perinyt” Randallin entisen elämäntyylin, mutta viimeisimmällä keikalla kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan. Pikkuveli joutuu epäonnistumisestaan vastuuseen ja isoveljen on tultava pelastamaan poika järjestäytyneen rikollisuuden käsistä. Randallin on tehtävä pikkuveljen työt pelastaakseen tämän hengen. Kyseessä on 50 huippuluokan luksusauton varastaminen kolmessa päivässä. Jotta elämä ei olisi liian helppoa, eräänlaisena ongelmana voi myös pitää sitä, että kaikki Randallin entiset kumppanit ovat jättäneet rikollisen työn ja siirtyneet rehellisiin töihin.

Elokuva on toiminta-arvoltaan ehdottomasti ylempää keskikastia, ainakin jos autot vähänkään kiinnostavat. Elokuvaan on valittu hieno skaala vauhdikkaita autoja joita kuvataan eri kulmista. Joitakin autoja katsellessa voisi melkein puhua uskonnollisesta kokemuksesta. Tähän liittyen; jos omistat kaiuttimet jotka toistavat matalia ääniä taidokkaasti, hanki elokuvasta DVD-versio ja aloita katsominen kohdasta 90:33… Et pety. Nicholas Cage ja muutama muu näyttelijä tekevät ihan kelpo roolisuorituksen, sellaisen mitä heiltä voi odottaakin. Tietysti tässäkin elokuvassa on pari kohtausta, joiden olemassaoloa voi vaan ihmetellä, mutta ne on hyvä ohittaa ilman suurempaa pohdiskelua, ja ottaa tyytyväisenä vastaan Hollywoodin tarjontaa.

Arvosteltu: 20.03.2003