Elokuvaa ei voi suositella muille kuin vannoutuneimmille Fulci-faneille.

13.8.2004 23:05

Alkuperäinen nimi:Lo squartatore di New York
Valmistusvuosi:1982

Lucio Fulci on siitä erikoinen ohjaaja, jonka elokuvia joko rakastaa tai vihaa. Ennen pidin hänen elokuvistaan, mutta New York Ripperin jälkeen haluan pysyä kaukana hänen tuotoksistaan. Vaikkakin häntä on nimitetty goren kuninkaaksi, tuntuu nimitys turhalta tämän elokuvan jälkeen. Gorea kylläkin löytyy, mutta se ei pelasta New York Ripperiä surkeudelta.

Kuten nimestäkin voi päätellä elokuva sijoittuu New Yorkiin, jota terrorisoi ankan äänellä puhuva murhaaja. Kyllä, luit oikein. Elokuvan murhaaja puhuu ankan äänellä murhatessaan naisia tai puhuessaan puhelimessa. Eli kvaak kvaak -ääniä saa kuulla kyllästymiseen asti. Ja tuttuun tapaan mukana on poliisi, joka yrittää tehdä kaikkensa saadakseen murhaajan kiinni. Hän pyytää psykologilta apua murhaajan motiivien tulkintaan, ja yhdessä yrittävät selvittää jutun. Ja kaiken tämän lisäksi mukana on mm. seksiä etsivä nainen.

New York Ripper on yksinkertaisesti huono elokuva. Se ei pääse missään vaiheessa jännityksen puolelle, puhumattakaan mistään muusta. Näyttelijöistä ei pysty mitään positiivista sanomaan ja juoni on täydellistä soopaa. Jopa murhaaja tuntuu naurettavalta paskiaiselta, joka ei pysty mitään muuta sanomaan kuin kvaak kvaak, vai pitikö tämän olla huumoria? Miten ihmeessä Fulci on keksinyt tuollaisen murhaajan? Ainoa positiivinen asia, mitä voi sanoa, on elokuvan kuvaus ja gore. Fulcilla on toki silmää visuaalisella puolella kuvauksen ja goren suhteen, mutta muut asiat New York Ripperissä ovat kauheaa katseltavaa.

Elokuvaa ei voi suositella muille kuin vannoutuneimmille Fulci-faneille. Tai kenties feministit voisivat saada omat kicksinsä naisvihaa sisältävästä elokuvasta?

Arvosteltu: 13.08.2004