Elokuva tulee säilymään pitkään hienoimpina musikaaleina jota koskaan on tehty.

29.7.2008 18:13

Alkuperäinen nimi:Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Valmistusvuosi:2007

Musikaalit eivät ole koskaan olleet minulle se sydämen asia, mutta tämä mustanpuhuva ja paikoitellen hieman yliampuva trilleri muutti sen käsityksen samantien.

Tarina kertoo karismaattisen parturin verenpunaisesta kostosta ja aikeesta saada tyttärensä takaisin 15 vuoden jälkeen pahamaineiselta Tuomari Turpinilta, joka vei tältä rakastamansa vaimon ja lapsen, syösten tämän työleirille Australiaan.
Palattuaan/paettuaan takaisin Lontooseen matruusi Anthony Hope:n kanssa parturi Benjamin Barker (a.k.a Sweeney Todd) aloittaa veitsen terävän kostoretkensä kohti Tuomari Turpinin kaulaa, lyöden hynttyynsä yhteen piirakkapuodin omistajan Mrs. Lovett:in kanssa.

Sweeney Todd:in mustanpuhuvasta roolihahmosta pitää huolen jo moneen kertaan Tim Burtonin elokuvissa esiintynyt Johnny Depp, joka tekee roolisuorituksensa ja teatraaliset laulusessionsa kunnialla loppuun.
Kunniamaininnan saavat myös Alan Rickman ja Helena Bonham Carter joiden lipevän sympaattiset roolihahmot vievät heti mukaansa.
Pienemmissä rooleissa esiintyvät Timothy Spall, Jamie Campbell Bower ja Sacha Baron Cohen eivät myöskään jätä näyttelijäsuorituksillaan ketään kylmäksi.

Elokuva on taattua Tim Burtonia ja samalla Deppin ja Burtonin kuudes yhteinen elokuva, jonka näyttelijätyö, lavastukset ja musiikit ovat vertaansa vailla, eikä K-18 merkintäkään tyhjästä ilmestynyt.

Sweeney Todd on taiteellinen ja mustanpuhuva mestariteos, jota laista ei elokuvamaailmassa ole vähään aikaan nähty, tämä elokuva tulee säilymään pitkään hienoimpina musikaaleina jota koskaan on tehty.

Arvosteltu: 29.07.2008