Ei pelkkä seikkailuelokuva, vaan jotain parempaa.

19.12.2005 16:39

Alkuperäinen nimi:Jurassic Park
Valmistusvuosi:1993

”Welcome to Jurassic Park.”

Näin Jurassic Parkin ensimmäisen kerran yhdeksänvuotiaana. Silloin näin aidot dinosaurukset saivat minut mykistymään. Nykyään ne eivät ole enää kovin ihmeellisiä, mutta ovat ne silti todella upeita. Itse asiassa Jurassic Park on visuaalisesti komein näkemäni elokuva.

Jurassic Parkin CGI-efektit ovat todella aidon näköisiä, robottia ja CGI-tehostetta ei erota toisistaan. Tehosteet eivät vielä nykyäänkään ole paljoa parempia. Vaikka virheitä ja kliseitä löytyykin jonkin verran, ei se haittaa katselunautintoa; tämä ei ole pelkkä seikkailuelokuva, vaan jotain parempaa; sekoitus seikkailu-, kauhu-ja toimintaelokuvaa. Ja toisin kuin yleensä, Jurassic Park onnistuu kaikilla alueilla; tehosteissa, näyttelijäsuorituksissa ja juonessa. Jurassic Park on harvinaisen täydellinen elokuva; ei pitkästyttävä, ei liian vakava tai hauska, eikä sen juoni jää muiden erikoistehostepainotteisten toimintaelokuvien tapaa taka-alalle. Näyttelijät ovat harvinaisen osuneita valintoja rooleihinsa, ja lapsinäyttelijätkin ovat erinomaisia. Pitää vielä ihmetellä sitä, miten dinosaurukset saatiin näyttämään niin aidoilta.

Sitten vähän asiaa Jurassic Park DVD:stä. Ensinnäkin, kuvan- ja äänenlaatu ovat molemmat hyviä; kuvassa ei ole roskia tai muitakaan virheitä, eikä äänestä löydy kohinaa yms. Levyn extrat ovat todella hyvät; löytyy kattavaa, kuvauspaikalla kuvatusta materiaalista ja haastatteluista koostuvaa 50-minuuttista dokumenttia, kuvakäsikirjoitusta, kattavaa kuvagalleriaa, kuvausryhmän kokousta, kuvauspaikan suunnittelua, äänitehosteiden tekoa, 3D-kuvakäsikirjoitusta, tuotantomuistiinpanoja, tietoa elokuvan keskeisistä dinosauruksista ja koko Jurassic Park -trilogian trailerit. Ainoastaan suomeksi tekstitetty kommenttiraita (kaikki extrat tekstitetty suomeksi, ruotsiksi.. yms.), mutta silti extrat ansaitsevat täydet viisi tähteä; kaikki extrat ovat kattavia, eikä elokuvasta tai elokuvan dinosauruksista jää mitään kysyttävää.

Yhteenvetona Jurassic Park on harvinaisen hyvä, ehkä täydellinen elokuva, mutta ei Kadonnut Maailma: Jurassic Park jää kauas taakse. Mutta kolmas osa alkaa olla jo edellisten elokuvien toistoa. Jurassic Park on erinomainen elokuva, jonka DVD-julkaisu loistaa extroillaan. Suosittelen tätä lämpimästi kaikille seikkailuelokuvista pitäville. Ei, vaan kaikille. Tämä elokuva kuuluu jonkinasteiseen yleissivistykseenkin. Sillä onhan tämä todella upea elokuva, joka todella ansaitsee Oscarinsa.

Ps. Ja vaikka tästä löytyy pari ehkä hieman raakaakin kohtausta, tämä sopii kaikenikäisille.

nimimerkki: pasa

Arvosteltu: 19.12.2005