1.11.2002 17:52

Alkuperäinen nimi:Austin Powers in Goldmember
Valmistusvuosi:2002

International Man of Mystery on jälleen vauhdissa ja taas saadaan melkoinen ralli päälle. Pläjäys on sekoitus alapäähuumoria, sanakikkailua ja vanhan ajan Hollywoodmusikaalia.

Vanhat tutut hahmot ovat kehissä ja Myers vetää yhden extrahahmon hiastaan, Goldmemberin. Hölmöä akshenttia vääntävä Goldmember jää Powersin, Dr. Evilin ja Fat Bastardin jalkoihin auttamattomasti. Mini-me on vieläkin hauskempi tapaus kuin aikaisemmin. Michael Caine on ihan ok Austinin isänä, mutta ei säväytä ihmeemmin.

Homma alkaa pikkuhiljaa yskimään ainakin näin katsojan vinkkelistä. Goldmember ei ole sen parempi tai huonompi leffa kuin aikaisemmatkaan A. Powersit, mutta ei se toisaalta tarjoa mitään uuttakaan. Muutamia omituisia juonen käänteitä löytyy verrattuna edeltäjiinsä ja kameoroolit on ihan hauskoja, mutta samaa rataa mennään kuitenkin.

Onhan Mike Myers kiistattomasti loistava koomikko ja repii huumoria mistä vaan. Nähtäväksi jää tuleeko Austinista Bondin jalanjälkien seuraaja loputtomine jatko-osineen. Tuskin, koska Myers on hommassa ainutlaatuinen. Ehkä saamme vielä muutaman jatko-osan joilla turvataan tekijöiden perustoimeentulo lähivuosiksi.

Kyllähän näitä katsoo ja ovathan Powersit jopa spektaakkelinomaisia juttuja, mutta silti nämä on ja pysyy keskitason komedialeffoina.

Arvosteltu: 01.11.2002