Edelleen ajatuksia herättävä ja kaikinpuolin hyvin toimiva klassikkoleffa.

13.10.2004 19:15

Alkuperäinen nimi:Blade Runner
Valmistusvuosi:1982

Alkuperäistä Blade Runneria en ole nähnyt, mutta aina yhtä mainio director`s cut ei monista katselukerroista huolimatta ole päässyt tylsistyttämään, päinvastoin: Mitä useammin olen leffan katsonut sitä enemmän olen siitä pitänyt.

It’s too bad she won’t live! But then again, who does?

Työvoimaksi kehitellyt replikantit ovat kaikessa suhteessa ihmisiä pareampia, paitsi että niillä ei ole tunteita. Pikkuhiljaa replikanteille rupeaa muodostumaan tunteita ja ne nousevat kapinaan. Tästä syystä replikantit kielletään maapallolla ja poliisienerikoisyksikkö Blade Runnerin tehtävänä on tuhota maapallolla oleskelevat replikantit. Deckard on entinen blade runner, joka saa komennon takaisin hommiin kun 4 replikanttia on soluttautunut maahan. Deckardin hommaksi jää tuhota siipiveikot keinolla millä hyvänsä.

I’ve seen things you people wouldn’t believe

Synkkään tulevaisuuteen sijoittuvat Blade Runner on vaikea laittaa mihinkään genreen. Se on enemmänkin draamaa kuin toimintaa, joka toisaalta tapahtuu scifistisessä maailmassa, mutta on höystetty film noir aineksilla. Blade Runner onkin luonut jonkin sortit aligenren Future Noirin. Ylhäältäluettuna juoni ei kuulosta kovinkaan omaperäiseltä, eikä se sitä varsinaisesti olekkaan. Tarinan sijasta leffa keskittyy pohtimaan elämää suurempia kysymysiä. Elokuva herättää ajatuksia ja varsinkin upean kaunis loppu ei jätä ketään kylmäksi. Deckardin oman ihmisyyden kyseenalaistaminen on myös iänikuinen väittelynaihe, johon tuskin koskaan tullaan saamaan oikeaa vastausta. Leffa jättää muutenkin katsojalle paljon tulkinnanvaraa ja oikeastaan mikään teoria elokuvansisällöstä ei voi olla varsinaisesti väärä.

My birthday is April 10, 2017. How long do I live?

Blade Runner on ehdottomasti Ridley Scottin uran paras ohjaustyö ja hän hoitaakin hommansa enemmän kuin hyvin. Directors cut on sitten se blade runner jollaisena Scott sen halusi meille esittää ja täytyy sanoa että Scottin visio on vähintäänkin häikäisevän hieno. Synkkä ja sateinen ilmapiiri sopii elokuvaan hyvin ja tulevaisuuden maailma tuntuu, sekä näyttää aidolta. Tehosteillakaan ei ole sorruttu kikkailemaan liikaa, joka on osasyy siitä että leffa toimii hyvin vielä tänäpävänäkin. Hahmot on varsin hyvin kirjoitettuja. Replikantteihin on saatu raapustettua juuri sopivasti roboottimaisuutta, sekä inhimillisyyttä (tietysti tätä auttaa vielä hyvät näyttelijät).
Muutenkin kaikki hahmot on kirjoitettu äärimmäisen hyvin, niin blade runnerit, kuin replikanttitehtailijatkin.

I want more life, Father

Deckardin roolin vetävä Harrison Ford tekee elämänsä roolin. Hiemankin huonompi näyttelijä olisi saattanut lätistää leffan tunnelman täysin, mutta Ford ei moiseen sorru. Yleensä hieman pökkelömäinen Rutger Hauer tekee myös viidentähden arvoisen roolin replikantti Roy Battynä. Kill BIllien myötä myös Daryl Hannhin roolisuorituksia on ruennut katsomaan erikulmasta ja täytyy sanoa että Hannah tekee myös Blade Runnerissa hyvän roolin, vaikka jääkin sivuosassa selkeästi Fordin ja Hauerin varjoon. Loputkin sivuosa poppoosta vetää hyvät roolit ja ovat uskottavia hahmojensa pöksyissä. Näyttelijäosuudeltakin leffa on siis täydellisesti kunnossa.

I need the old blade runner, I need your magic

Yli 20 vuotta vanha Blade Runner on edelleen ajatuksia herättävä ja kaikinpuolin hyvin toimiva klassikkoleffa, josta en keksi kertakaikkiian mitään vikaa. Leffa rikkoo kliseitä melko rankalla kädellä ja jättää loppuessaan katsojalle sekä hieman hämmästyneen, että samalla niin helpottuneen tunteen, viestittäen alutajuntaan että nyt on nähnyt äärimmäisen hienon elokuvan.

nimimerkki: Siperia Jones

Arvosteltu: 13.10.2004