De Palma ohjaa loistavasti, kokemus näkyy leffassa selkeästi. Näyttelijät hakevat vertaisiansa loistosuorituksillaan.

17.8.2005 17:47

Alkuperäinen nimi:Carlito's Way
Valmistusvuosi:1993

Carlito Brigante (mahtava Al Pacino) on juuri vapautunut vankilasta, ja yrittää pysyä tällä kertaa kaidalla polulla. Vankilasta hänet auttoi pois hänen pilvessä oleva asianajajansa David Kleinfeld (loistava, loistava, loistava Sean Penn). Carlito ei kuitenkaan pysy kaidalla polulla, sillä murhanhimoisia mafiosoja löytyy…

Brian De Palma ohjaa Carlito’s Wayta loistavasti, kokemus näkyy leffassa selkeästi. Näyttelijät hakevat vertaisiansa loistosuorituksillaan. Pacino voittaa Pennin hylsyn mitalla, joten ei Penn kauas jää. Muut näyttelijät eivät ole kovinkaan loistavia, mutta hyviä silti.

Leffa pursuaa mahtavia kohtauksia aina alusta loppuun. Loppu on ihan oikeasti karmaisevan jännittävä, mutta muuttu sekunnissa yllättävän koskettavaksi, joten naiskatsojat, varustautukaa nenäliinoin.

Vertailenpa minäkin tätä ja Scarfacea. Omissa tilastoissani Carlito’s Way vie voiton, koska se on rauhallisempi, ja komeampi elokuva kun Scarface. Scarface vaikuttaa enemmän toimintaleffalta, mutta Carlito’s Way on puhdasverinen rikostrilleridraama.

K-15 ikäraja on ansaittu sillä, leffassa käytetään fuck-sanaa enmmän kuin laki määrää ja lääkäri sallii. Ja vertakin on. Leffa jää millimetrin tuhannesosan jälkeen viidestä tähdestä, en tiedä miksi, mutta jotenkin vaan tuntuu että tämä on 4½ tähden leffa. Suosittelen Carlito’s Wayta kaikille leffafanaatikoille. Loistoleffa.

nimimerkki: Jope Pitkäviha

Arvosteltu: 17.08.2005