Burtonmainen synkkyys on jälleen kerran kehissä ja käsialan tunnistaa jo pelkästään aiemman Batmanin avulla.

12.3.2008 20:04

Alkuperäinen nimi:Batman Returns
Valmistusvuosi:1992

Perhana! Minä ja minun suuri suu. Menin ja sanomaan Burtonin ensimmäisen Batmanin arvostelussa että se on paras Batman. Ei sillä etteikö se olisi, mutta niin on tämäkin. Loistava ja kaunis. Gotham City on tässäkin upeaakin upeampi. Ja aiemmasta tuttu Michael Keaton on tietysti Batmanina. Onneksi koska jätkä on edelleen historian pars Batman. Aiemman osan jälkeen voi ajatella että voiko tullaenää mahtavampaa pahsita kuin Jokeri. Vastaus on ei. Mutta yhtä hyvä voi tosin tulla. Ja se on pingviini. Miehiä miellyttämässä oleva Michelle Pfeiffer on leffan kakkos pahiksena. Ja vielä kolmas no, sainoisinko että ehkä vähän epävirallinen pahis, mutta olkoonsa nyt kolmos pahis on Christopher Walken ilkeänä miljönäärinä.

Gotham Cityn viemäreistä löytyy siellä monta kymmentä vuotta asustanut epämuodostunut pingviini (Danny DeVito). KIero pingviini esittää kilttiä mutta on oikeasti julma ja aikoo kaupungin pormestariksi. Ilkeä miljönääri Max Schreck (Christopher Walken) taas yrittää murhata sihteerinsä Selina Kylen (Michelle Pfeiffer) mutta nainen jää henkiin ja hänestä tulee kissa nainen. Batmanin (Michael Keaton) on sitten estettävä kaikki kolme pahisat ja heidän aikeensa.

Kuten edeltäjässäkin niin MIchael Keaton on varm valinta Batmanin rooliin. MIchelle Pfeiffer vetää mahtavan roolin esin kilttinä sihteerinä, sitten ilkeänä kissanaisena. Kissanaisesta on tehty jälkeenpäin ”einiinhyväelokuva” Catwoman jossa KIssanaista näytteli Halle Berry. Vanha konkaro Christopher Walken on loistava ja tuo leffaan jonkinlaisen omanlaisen säväyksensä.

Mutta kuten sanoin, pingviini vetää vertoja jo edelisn Jokerille joka on jo aika perhanan hyvin. Pingviinin hahmo on yhtä aikaa surullinen, haska, ärsyttävä, ilkeä, iljettävä ja säälittävä. Katsoja voi tuntea jossain vaiheessa jopa sympatiaa pingviiniin, mutta minuutin päästä katsojaa taas iljettää ja kuvottaa se. Pingviini on uskomattomimpia elokuvan hahmoja tai pahiskia koskaan. Hahmo ei olisi myöskään olisi ollut noin hyvä ellei mahtava Danny DeVito olisi näytellyt sitä. DeVito on näytellyt uarnsa aikana mahtavia rooleja mahtavissa leffoissa mutta Pingviini on kyllä häne uransa muistettavimpia kohokohtia. Se on vain NIIN mahtava ja uskomattoman upea ja hieno pahis. Mahtavasti käsikirjoitteu tuo hahmo myös on.

Burtonmainen synkkyys on jälleen kerran kehissä ja Burtonin käsialan tunnistaa jo pelkästään aiemman Batmanin avulla. Mutta leffan käsikirjoitus on muutenkin eliittiä. Hahmot on hiottu timantin koviksi. Kiitos Daniel Watersille! Käsikirjoitusta voi sanoa jopa yhtä hyväksi kuin ykkösessä ja se on jo WAU!

Lavastus on taas parhaita koko elokuva historiassa Gotham Cityn ansiosta. Silmät ovat taas jälkikäteen kipeitä koska Gotham City on NIIN UPEA! Elouvaa katsoessa tuntuu kuin itse olisi siellä. Rikosten kaupungissa. Kaikki näyttää niin aidolle ja hienolle.

Burton, olet jumala! Harva vosi ohjata näin hienon elokuvan ja kun vielä miettii Burtonin muiita elokuvia. Ei voi kun ihailla. Yksi maailman kaikkeuden parhaista ohjaajista ja tämä elokuvista! Uskomatonta kerrassaan. Tälläisiä satuja harvoin kuulee tai näkee. Voi h*lvetti kun sen Schumacherin piti mennä pilaamaan koko sarja! En hauku sen Batmaneja mutta olisi antanut Burtonin vielä jatkaa Batman sarjaa. Ja omalla komedillisella tavallaan Scumacherin Batmanit ovat hyviä, itse asiassa pidän niistä, mutta kun vertaa tähän, ne eivät ole mitään.

Arvosteltu: 12.03.2008