Burtonimainen synkkyys toimii tässä todella hyvin.

7.7.2005 08:57

Alkuperäinen nimi:Beetlejuice
Valmistusvuosi:1988

Beetlejuice on Tim Burtonin varhaisimpia ohjaustöitä. Jo tässä näkee ne tunnusmerkit, jotka ovat ominaisia hänen myöhemmille elokuvilleen. Elokuvassa on synkkä tunnelma höystettynä Burtonin vakiosäveltäjä Danny Elfmanin musiikilla.

Nuoripari kuolee auto-onnettomuudessa. He saavat huomata, ettei kuolleena oleminen olekaan niin helppoa kuin luulisi. Eräs vieras perhe on asettunut taloksi heidän kotiinsa ja he eivät saa kuolleiden sosiaalitoimistosta apua. Uudet asukkaat kuitenkin pitäisi häätää pois. Eikä kuolleiden käsikirjasto ole apua, sillä se ei ole maailman helppolukuisinta luettavaa. He kuitenkin törmäävät Betelgeuse-nimiseen tyypiin, joka voisi ajaa uudet asukkaat pois. Mutta ei tämäkään heppu mikään helppo ole.

Tässä elokuvassa on burtonimaista synkkyyttä ja se toimii tässä erittäin hyvin. Eikä elokuvasta puutu huumoria. Myös kauhupuoltakin on, vaikka ei tämä välttämättä kokeneempia kauhuelokuvien katselijoita pelota. Ei tämä ainakaan minua pelottanut, mutta se ei laske pisteitä.

Myös näyttelypuoli on aika hyvää. Michael Keaton tekee yhden parhaimmista roolisuorituksistaan Betelgeusen roolissa. Keaton saakin tyypin tuntumaan täysin hullulta. Myös Alec Baldwin ja Geena Davis tekevät aika hyvää työtä haamupariskuntana. Eikä muissakaan näyttelijöissä valittamista ole.

Arvosteltu: 07.07.2005