Baier on saanut hankalasta ja arasta aiheesta komean elokuvan.

15.7.2007 18:04

Alkuperäinen nimi:Stauffenberg
Valmistusvuosi:2004

Operaatio Valkyrie on tositarinaan perustuva TV-elokuva Hitleriin kohdistuneesta epäonnistuneesta pommiattentaatista kesällä 1944. Claus von Stauffenberg (Sebastian Koch) on natsihallintoon pottuuntunut upseeri, joka pienen ryhmän avustuksella yrittää irrottaa Saksan tappiolliseksi kääntyneestä sodasta tappamalla Führer ja tämän jälkeen ottamalla haltuunsa maan johto. Kunnon vallankumous siis. Epäonnistuminen tosin tietää varmaa kuolemaa, niin ystäville kuin omaisten perheille.

Allekirjoittaneelle täysin tuntematon TV-elokuvaohjaaja ja -käsikirjoittaja Jo Baier on saanut hankalasta ja arasta aiheesta komean elokuvan. Päinvastoin kuin suunnitteilla olevassa Valkyrie-elokuvassa (2008), päärooleihin ei ole kiinnitetty suuria nimiä (Valkyrieen on tätä kirjoitettaessa kiinnitetty muun muassa Tom Cruise! ja Bill Nighy). Lopputulos on toivottu. Kukaan näyttelijöistä ei nouse muiden yläpuolelle tai kameran ehdottomaksi kiintopisteeksi entisen taustansa vuoksi. Tilaa jää muille asioille, ja elokuvassa keskitytään itse juoneen. Komeita, juuri sopivan pituisia kamerakulmia tarjoillaan katsojalle perä perään. Jännitys nouseekin tajuttomiin sfääreihin H-hetken lähestyessä.

Toinen asia, jota elokuvassa ei turhaan korosteta, on itse Hitler. Udo Schenkin esittämä hahmo vierailee linssin edessä vain lyhyen tovin. Elokuvassa on siis keskitytty juuri siihen mitä alkuperäinen nimi, Stauffenberg, lupaa. Koch hoitaa pääosan komeasti.

Kyseessä on kuitenkin kertakatsantoleffa. Elokuvassa ei ole nimittäin mitään, miksi se pitäisi katsoa kunnes veehooässän nauha kuluu puhki. Niinpä tämäkin nauhoitus katosi hautautuessaan seuraavalla viikolla uuden leffan alle. Tosin kyllä pätkä yhden katsantokerran ansaitsee, vaikkei mitenkään säväytäkään.

nimimerkki: Allekirjoittanut

Arvosteltu: 15.07.2007