22.4.2001 22:15

Alkuperäinen nimi:The Shawshank Redemption
Valmistusvuosi:1994

Tässä on leffa, jossa kaikki palaset ovat tiiviisti kohdallaan. Ei tarvita erikoistehosteita eikä pyroteknikoita, jotta saadaan aikaan nautittava leffa. Erinomainen käsikirjoitus alkuperäisnovellista (Stephen King), mielettömät näyttelijäsuoritukset ja älyttömän hieno ohjaus. Siinä eräitä tämän makoisan keiton aineksista. Tämä on ehdottomasti parhaimpia katsomiani leffoja.

Ensimmäinen kerta videolta, toinen TV:stä ja nyt DVD:ltä Widescreen-versiona. Tämä leffa ei kulu katsoessa vaan kolmannellakin katsomisella olin heti messissä ja reilu kaksi tuntia kului täysin tietämättömänä ulkopuolisen maailman tapahtumista.

Tässähän on kyse siitä kun syytön mies (Tim Robbins) tuomitaan vankilaan. Tämä joutuu kamppailemaan elämästään, koskemattomuudestaan jne. Mies ei koskaan menetä toivoaan eikä elämänhaluaan vaikka välillä tähän voisi olla syytäkin. Hän antaa edellämainittuja fiiliksiä myös muille vangeille saaden heidät uskomaan elämään ja siihen että mitkään kalterit eivät voi riistää sisäistä vapautta. Leffassa kuvataan myös ihmisten välistä ystävyyttä tilanteessa, jossa millään sosiaaliluokilla tai ihonvärillä ei ole väliä. Vastakohtana tässä pelissä on hyvinkin vastenmielinen ja väkivaltainen vartija sekä suorastaan vittumainen vankilanjohtaja (hienoja näyttelijäsuorituksia!).

Avainsanoina leffassa on toivo, ystävyys ja selviytyminen. Jos et ole tätä vielä nähnyt niin mars hetimiten kauppaan tai vuokraamoon. Et takuulla tule pettymään ellet sitten ole keltaisen vyön karateka ja pidä Van Dammea esikuvanasi.

Arvosteltu: 22.04.2001