Antaa viimeistään tarkoituksen sanalle roskaviihde.

20.7.2007 12:03

”Where’s.. the.. shit?”

Grindhousen toinen puolisko. Robert Rodriguezin ohjaama Planet Terror on itse asiassa se ensimmäinen leffa tuplanäytöksestä, mutta meillä ja muualla Planet Terror ja Death Proof jouduttiin katsomaan erikseen. Planet Terror on hieman onnistuneempi eksploitaatio-leffa kuin Death Proof ronskin huumorin, loistavien hahmojen ja hyvin toteutettujen gore-efektien ansiosta. Planet Terror antaa viimeistään tarkoituksen sanalle roskaviihde ja mitä Grindhouse meininki todella tarkoittaa. Luvassa on irtoraajoja muutaman tulevan kauhuelokuvan verran ja ajatukset kannatta heittää vapaalle teatteriin mentäessä.

Jossain päin Texasia Planet Terror käynnistyy kun Go-go tanssija Cherry Darling (McGowan) ottaa loparit töistään. Samaan aikaan armeija puutuu hiljattain Osama Bin Ladenin jahdissa olleen eversti Muldoonin (Willis) johdolla erääseen kemikaalikauppaan, joka menee pieleen ja kemikaalit vapautuvat ympäristöön ja muuttavat läheiset ihmiset zombeiksi. Läheiseen sairaalaan alkaa tulla ihmeellisiä potilaita, joita Dr Block (Brolin) ei aluksi ymmärrä. Onneksi paikalle sattuu myös kovapintainen El Wray (Rodriguez), joka yhdstää voimansa paikallisen sheriffin Haguen (Biehn) ja muiden eloonjääneiden kesken. He aloittavat taistelun zombeja vastaan, joiden alkuperä johtaa takaisin Muldoonin ja hänen armeijansa luokse.

”No more dead bodies for daddy tonight”

Robert Rodriguezin ohjaama Planet Terror on yksi parhaista b-luokan kohelluksista mitä on tehty. Se on yhtäaikaa hirtehisen hauska, että sadistisen julma, mutta kepeä huumori puree tarinaan enemmän kuin hyvin. Kuvaus on jälleen mukavan vanhanaikaista, kuva repeilee ja katkeilee välillä. Siinä missä Death Proof jäi muutamassa kohdassa hieman junnaamaan paikalleen, menee Planet Terror suoraviivaisesti maaliin. Matkan aikana ei kenenkään pitäisi jäädä kylmäksi.
Planet Terrorin visuaalinen asenne on erinomainen. Räjähtelevät päät ja muut ällötykset eivät pitkään aikaan ole näyttäneet näin hienoilta. Rodriguez rikkoo jo hyvän maun rajoja tyylikkäästi. Jos Evil Deadit ja Peter Jacksonin alkupään tuotanto olivat mieleesi älä jätä Planet Terroria näkemättä.

Planet Terrorin parasta antia ovat hahmot, jotka ovat todella huvittavia. Freddy Rodriguez on mainio kovapintainen sankari El Wray. Rose McGowan on ultrahot konekivääriä jalkansa tilalla heiluttavana Go-go tanssijana. Menneiden vuosien sankarit Michael Biehn ja Jeff Fahey muodostavat hauskan parivaljakon. Josh Brolin pääsee irrottelemaan kunnolla Dr. Blockina. Bruce Willis hoitaa loistavasti karskin Everstin roolin ja on mukava nähdä Willis välillä hieman häijymmässä roolissa. Lostin Naveen Andrews tekee myös hauskan roolin. Kaikki voittaa kuitenkin itse Quentin Tarantinon pieni rooli sotilaana, jonka naama putoaa lattiaan kirjaimellisesti.

Kokonaisuutena Planet Terror vetää vertoja lähes kaikille viimeisen 20-vuoden aikana tehdyille splätter, gore- ja zombie-elokuville ja lukeutuu tämän vuoden kärkikastiin. Robert Rodriguezin menu on lähes täydellinen roskaviihdepaketti ja onnistunein kauhukomedia tällä vuosikymmenellä. Grindhouse-puoliskosta helposti se parempi eksploitaatio-elokuva. Toivottavasti dvd:n julkaisussa saadaan nähdä tämä paketti tarkoituksellisessa muodossaan.

”What the fuck is this?””Their balls, sweetheart”

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 20.07.2007