American Gangster nousee välittömästi parhaiden gangsteri elokuvien rinnalle.

14.10.2008 12:45

Alkuperäinen nimi:American Gangster
Valmistusvuosi:2007

American Gangstersin tapahtumat perustuvat tositapahtumiin 1970-luvun Harlemista. Myönnän että ennen tätä elokuvaa en ollut katsonut yhtään gangsteri elokuvaa ennen American Gangstersia. Millainen elokuva se olikaan? Olen kuullut että Kummisedät ovat maailman parhaimpia elokuvia, mutta uskon että American Gangster ei paljoa häviä omassa kategoriassaan niille. Sen verran hyvä elokuva oli. American Gangster on aivan varmasti vuoden 2007 parhaimpia elokuvia. American Gangstersia voidaan verrata mihin tahansa tämän vuoden elokuvaa tai maailman parhaimpiin gangsterielokuviin hyvällä omallatunnolla.

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun New Yorkiin tarkemmin ottaen sen yhteen kaupungin osaan Harlemiin. Siihen aikaan Harlemia hallitsi Bumby Johnson. Yllättäen Bumby kuolee ja hänen tilalleen Harlemia alkaa hallitsemaan hänen uskollinen palvelijansa Frank Lucas ( Denzel Washington). Bumbyn kuoltua johtajaksi noussut Frank päättää ryhtyä Harlemin johtavaksi huumekauppiaaksi. Yhdessä koko sukunsa kanssa Frank alkaa hallitsemaan Harlemia ja riistää huumeiden avulla monien ihmisten hengen. Kun suuria määriä huumeita tuodaan rajan yli joku sen lopulta huomaa. Tällä kertaa se oli poliisi nimeltä Richie Roberts ( Russell Crowe). Huomattuaan sen Richie päättää löytää sen miehen jolla on valtaa tehdä niin. Richie kokoaa oman iskuryhmänsä jonka avulla he alkavat pidättää kaikki Harlemin suuret huumekauppiaat mukaan lukien Frank Lucasin.

Denzel Washington tekee elämänsä parhaan roolityön huumekauppias Frank Lucasina. Vaikka onhan Washington tehnyt monia hyviä roolisuorituksia, niitä ei voi verrata tämän elokuvan suoritukseen. Myös toinen päänäyttelijä Russell Crowe teki hyvän roolisuorituksen huumepoliisi Richie Robertsina. Myös alkuelokuvassa esiintynyt Williams III teki perus hyvän suorituksen Bumby Johnsonina.

Ridley Scott onnistuu luomaan todella uskottavan maiseman 1970-luvun Harlemista. Myös henkilöiden ja taustojen esittelyyn käytettiin aikaa ja vaivaa. Yksikään asia tai henkilö ei jäänyt tuntemattomaksi tai epäselväksi. Juoni kulki hyvässä järjestyksessä ja sopivaa vauhtia. Scott onnistui myös saamaan elokuvaan varsin näyttävän näyttelijäkaartin tähtenä Denzel Washington ja Russell Crowe. Ainoa hieman outo nimi oli käsikirjoittaja Steven Zaillian. Vaikka olihan mies käsikirjoittanut ensimmäisen Mission Impossiblen, ei se kumminkaan minua vakuuttanut. Elokuvan jälkeen voin todeta että olin väärässä.

Kaiken kaikkiaan American Gangster on todella hyvä elokuva höystettynä hyvillä näyttelijöillä, hyvällä ohjaajalla ja todella hyvällä käsikirjoittajalla. Vaikka olihan elokuva pitkä mutta se pysyi koko ajan hyvin kasassa aina lopputeksteihin asti. Tästä lähtien tulen katsomaan jokaisen Ridley Scottin ohjaaman elokuvan ja elokuvat joissa näyttelee Denzel Washington. Tulevia gangsteri elokuvia
Tästä eteenpäin tulevia gangsteri elokuvia voidaan verrata joka Kummisetiin tai American Gangstersiin. American Gangster nousee välittömästi parhaiden gangsteri elokuvien rinnalle.

Arvosteltu: 14.10.2008