Alkuun Tootsie on hyvinkin tylsä, mutta paranee loppua kohti.

25.8.2004 21:19

Alkuperäinen nimi:Tootsie
Valmistusvuosi:1982

Tootsien näkemistä olen aina odottanut innolla. Kun kerran minulla oli mahdollisuus nähdä tämä, niin odotukset olivat pahuksen korkealla, mutta kun lopputekstit pyörivät ruudussa, niin samalla minä ajattelin, että olipa pettymys. Ei silti mikään huono leffa ollenkaan, mutta tuli odoteltua ehkä vähän liikoja. Tuossa alhaalla voit lukea vähän enemmän mietteitäni tästä leffasta.

Luulisin juonen olevan kaikille selvä, niinpä yritän mainita siitä aika vähän: Michael Dorsey (Hoffman) on näyttelijä, joka ei saa kovin helposti töitä omapäisyytensä vuoksi. Nyt hän kuitenkin päättää saada roolin saippuasarjasta naamioitumalla naiseksi, tomeraksi tädiksi nimeltä Dorothy Michaels (Hoffman taas). Samalla hän rakastuu sarjan erääseen näyttelijätäreen Julieen (Lange), mikä on syy jatkaa suurta petosta.

Alkuun Tootsie on hyvinkin tylsä, mutta paranee loppua kohti, mikä ei kuitenkaan riitä tarpeeksi pelastamaan leffaa. Liian kauan kesti uuni tällä kertaa lämmittää ja alkupuoli oli sen takia liikaa pelkkää lämmittelyä. Pläjäyksen pelastajana toimivan Dustin Hoffmanin karisma pitelee hommaa kasassa kunnialla ja jätkä näyttelee suurella antaumuksella, mikä tietenkin tuo suurta plussaa. Oscar-pysti tuosta olisi pitänyt saada. Muut näyttelijät jäävät tietenkin tuon pienen miehen jalkoihin, mutta silti voisin mainita muista näyttelijöistä Bill Murrayn ja George Gaynesin loistavat sivuroolit (varsinkin suomalaissyntyinen Gaynes iski nauruhermoon). Alhaalta luin, että Jessica Lange voitti Oscarin sivosastaan, mutta minusta se oli aika turhaa, sillä mitään erikoista tai merkittävää suoriutumista ei tuolta naiselta nähdä. Kuitenkin suurimmaksi osaksi näyttelijät osasivat hommansa ihan kiitettävästi, mutta mitään toista Hoffmania ei joukossa mukana heilu ja sillä sipuli.

Minä kannatan aina hyvää komediaa, mutta tämä ei vaan jostain syystä kovin kovaa iskenyt. Taitaa johtua kaikesta siitä arvostuksesta, mitä tämä on saanut osaksensa. Ihan mukavaa viihdettä, Hoffmanin roolisuoritus, loistavaa saippuasarjaparodiaa ja pari todella hauskaa vitsiäkin tästä löytyy, mutta ne eivät riittäneet tekemään tästä loistavaa komediaa. Tylsyys ja asioiden liian nopea käsittely heikentää tätä muuten hyvää elokuvaa. Odotin ehkä liikoja, mutta tämä ei ollut ihan mun juttu. Kyllä Tootsien kerran katsoo ja hyvänä viihteenä tämä toki menee. Minulle tämä ei kuitenkaan mitään kovin suurta tarjonnut, mutta ehkä toinen katselukierros voisi muuttaa mielipidettäni. Nyt ammun silti kolme laukausta ja tähän lauseeseen on hyvä lopettaa.

Arvosteltu: 25.08.2004