2.8.2005 12:07

Alkuperäinen nimi:Pretty Woman
Valmistusvuosi:1990

Olin oikeastaan ällikällä lyöty, ettei itse romanttisten komedioiden kulmakiveä Pretty Womania löytynyt Tykin tietokannasta. Tehtäväkseni otin siis jokaisen äidin lempielokuvan arvostelemisen ja lähtökohtana voidaan aloittaa itse juonesta.

Rikas liikemies Edward Lewis poimii etukäteen suunnittelematta Hollywoodin Walk of famelta kärryynsä ilotytön, joka esittelee itsensä Vivian Wardiksi. Kohteliaana tunnetun Edwardin tarkoitus ei kuitenkaan ole ottaa tyttöä illan seksikumppanikseen vaan hän tarjoaa tälle tukun käteistä ja kehottaa olemaan itselleen hyvää seuraa viikon verran. Mitä tästä enempää kertomaan, loppu on historiaa.

Alankanttiin arvostetut Gere ja Roberts näyttelevät hyvin koko rahan edestä ja kaksikon huumoripuolikin pelaa. Näyttelypuoli heillä sujuu tosiaan ja vähän aikaa voi jo kuvitella parin olevan ihastuneita toisiinsa. Kaksikon dialogit ovat hauskoja ja believe me, jos nimimerkki JohnRambo nautti tästä niin tulet nauttimaan sinäkin. Ehdottomasti parhain romanttinen komedia koskaan.

Tosin yhdeksän vuotta myöhemmin Marshall-Gere-Roberts-kolmikko vedettiin takaisin dollarin kuvat silmissä tehtyyn Runaway Brideen, joka toimi tälle ns. epävirallisena jatko-osana ja kuten arvata saattaa, leffa floppasi. Sitä surematta Pretty Woman on hyvä elokuva, joka vetoo miehiin (ainakin melkein) samalla tavalla kuin naisiin.

nimimerkki: JohnRambo

Arvosteltu: 02.08.2005