Aivan kuin samasta kopiokoneesta tuhansien muiden elokuvien kanssa.

4.4.2004 11:17

Alkuperäinen nimi:U.S. Marshals
Valmistusvuosi:1998

Takaa-ajajat on jatko-osa Harrison Fordin Takaa-ajetulle. Elokuva ei ole uskollinen Takaa-ajetun tapahtumille, eikä sen pääosassa nähdä enää Harrison Fordia. Takaa-ajajissa ei ole oikeastaan mitään samaa kuin poliisien näyttelijät (Tommy Lee Jones, Joe Pantoliano jne.). Tällä kertaa poliisit jahtaavat YK-talon murhista epäiltyä, Markia (Snipes), joka pääsee pakenemaan lentokoneonnettomuuden rytäkässä. Tästä alkaa ylipitkä takaa-ajo, ja lisäksi Markilla on vielä oma maine puhdistettavanaan. Vaikka sanan ”klisee” käyttäminen onkin jo aikamoinen klisee, niin silti se sopii tähän elokuvaan. Tommy Lee Jones on tyypillinen kyttä, jonka elämän tarkoitus on saada takaa-ajettu kiinni hinnalla millä hyvänsä.

Takaa-ajajat -elokuva on tullut nähtyä pari kertaa aiemminkin, joten taas kerran pisteitä saattaa laskea se, että olen jo turtunut tähän elokuvaan. Ei tämä silti ensimmäiselläkään katsomiskerralla mikään loistava elokuvakokemus ollut. Vanhan toistamista, kliseitä ja toimintaa samassa paketissa on ihan kivaa viihdettä, mutta Takaa-ajajien suurin ongelmaa taitaa olla sen pituus, joka on häiritsevän pitkä. Toimintaa ja heikkoa juonta ei oikein jaksaisi katsella yli kahden tunnin. Ei tämä leffa ole mikään must see -juttu, eikä mikään videovuokraamon top 10-listan edustaja, mutta jos olet Tommy Lee Jones diggari tai sitten todellakaan muuta katsottavaa ei löydy, katso sitten tämä. Ei Takaa-ajajat mikään surkea ole, mutta se on aivan kuin samasta kopiokoneesta tuhansien muiden elokuvien kanssa. Harrison Fordin Takaa-ajettu vetää kyllä pidemmän korren tähän actionpainotteiseen ryminään verrattaessa.

Nimimerkki: Viisas

Arvosteltu: 04.04.2004