Aika perinteinen psykologinen, draaman aineksia mukaan lorauttava keskivertoa parempi trilleri.

4.9.2005 17:23

Alkuperäinen nimi:The Hand That Rocks the Cradle
Valmistusvuosi:1992

Käsi joka kehtoa keinuttaa. Nimi saattaa hämätä, minua ainakin hämäsi. Kyseessä luulisi olevan jonkin sortin kauhuleffa, mutta sitä tämä elokuva ei kyllä ole. Kyseessä on aika perinteinen psykologinen, draaman aineksia mukaan lorauttava keskivertoa parempi trilleri. Leffa rullaa sujuvasti eteenpäin, ainoastaan loppu jättää hiukan kylmäksi.

Lääkäri tekee itsemurhan saatuaan täysin aiheellisen syytteen asiakkkaidensa kopeloimisesta. Hänen vaimonsa (Rebecca DeMorney) menettää miehensä lisäksi myös lapsensa saatuaan keskenmenon. Tietenkin rouvan mielestä syy on Claire-nimisen naisen (Annabella Sciorra) joka ensimmäisenä kertoi lääkärin tyydytystä tuovista kähmimistä. Siitäkös soppa sitten syntyykin, kun leskirouva alkaa turmella Clairen ja hänen perheensä arkielämää mitä suurimmissa määrin. Kukaan ei tietenkään osaa epäillä, kun sitä ollaan niin tekopyhää ja viatonta.

Juoni ei siis ole kovin erikoinen, mutta kieltämättä raina osaa viihdyttää. Näyttelijäsuoritukset ovat suhteellisen hyviä, ainakin Rebecca DeMorney ja pikkutyttöä näyttelevä Madeline Zima hoitavat hommansa hyvin.

Nimi tosiaan johtaa harhaan ja näin loistavan ja mahtipontisen nimen olisi suonut annettavan jollekin oikeasti sen ”tyyppiselle” elokuvalle. Mutta tehty mitä tehty, onhan ”Käsi” paikoittain aika hyväkin elokuva eikä ainakaan ohjausta tai näyttelyä voi huonoksi nimittää. Jos olet psykologisten jännäreiden ystävä, niin kyllä tämä leffa katsoa kannattaa, raina ei nimittäin missään tapauksessa ole huono ja joidenkin toisten silmissä se voi vaikuttaa jopa mestariteokselta.

nimimerkki: Elokuvafriikki

Arvosteltu: 04.09.2005