Affleckin olisi kannattanut ryhtyä ohjaajaksi näyttelemisen sijasta, sillä taitoja ainakin löytyy.

17.10.2016 23:16

Alkuperäinen nimi:Gone Baby Gone
Valmistusvuosi:2007

Kun kaksi nuorta yksityisetsivää (Casey Affleck ja Michelle Monaghan) värvätään etsimään oudoissa olosuhteissa kadonnutta 4-vuotiasta pikkutyttöä Dorchesterin kaupunginosassa Bostonissa, he joutuvat valheiden verkkoon, jossa mikään ei ole sitä miltä näyttää. Pian he huomaavat, että tytön etsinnässä koetukselle joutuvat parisuhde, kaikki mihin he uskovat ja jopa henki.

Elokuva perustuu Dennis Lehanen samannimiseen romaaniin, joka on yhtä hyvää viihdettä kuin itse elokuva. Ben Affleck on jo aiemmin käsikirjoittanut Good Will Hunting -elokuvan yhdessä Matt Damonin kanssa, josta he kahmaisivat parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen Oscarin. Nyt Affleck kokeilee taitojaan kameran takana, mikä on tunnelmallista sekä loistavaa katseltavaa. Hänen olisi kannattanut ryhtyä ohjaajaksi näyttelemisen sijasta, sillä taitoja ainakin löytyy. Kaiken lisäksi Affleckin ja Aaron Stockardin kynäilemä käsis on toteutettu uskottavasti ja kunnon kekseliäisyyttä käyttäen.

Affleck on laittanut yllätysnimen asialle, nimittäin Casey-veljensä, jonka osuus vaikuttaa Oscarin arvoiselta työltä. Monaghan jää enimmäkseen Caseyn varjoon tämän ottaessa isomman huomion, muttei kovin häävikään ole. Vanhat veteraanit Ed Harris ja Morgan Freeman lähtevät takuuvarmalla aseentella, tehden hienot roolisuoritukset. Myös Amy Ryan on yksi elokuvan kantavista voimista.

Ryan oli roolistaan ehdolla parhaan naissivuosan Oscar-, Golden Globe- ja Screen Actors Guild-palkintoihin.

Loppupeleissä Gone Baby Gone esittelee arvoituksellisen, joskin karkean ja ajatuksia herättävän maailman täynnä synkkyyttä ja pelkoa, sekä nousee edustamaan mysteerielokuvien kirkkainta kärkeä fantastisen näyttelijäkaartinsa ansiosta.

Arvosteltu: 17.10.2016