2000-luvun aliarvostettu mestariteos.

22.8.2015 15:34

Alkuperäinen nimi:Zodiac
Valmistusvuosi:2007

2007 oli ehkä koko vuosikymmenen onnistunein vuosi elokuvien saralla. No Country For Old Men ja There Will Be Blood olivat eittämättömiä mestariteoksia jotka veivät huomion pois kaikilta muilta sen vuoden eokuvilta. David Fincherin tositapahtumiin perustuva Zodiac jäi hämmentävän vähälle huomiolle. Zodiac saattaa hyvinkin olla meikäläisen lemppari Fincher elokuva, ja se voidaankin laittaa keskusteluun mukaan maailman parhaasta tositapahtumiin pohjautuvasta filmistä.

Zodiac on henkilönä ollut minulle tuttu jo pikkuskidistä asti. Vielä silloin kun Jimiltä tuli mielenkiintoisia dokumentteja törmäsin kerran televisiota silmäillessä Zodiacista kertovaan dokumenttin. Se oli loistava dokkari joka jätti jälkensä meikäläiseen. Olen pitkään kaivanut tietoja tästä murhaajasta joka terrorisoi 1970 luvulla San Franciscoa. Joka kerta siitä löytyy jotain uutta ja mielenkiintoista, ja tapaus on kaivertanut mieltäni aina tähänpäivään asti.

Joten nyt vihdoin ja viimein sain nähdä vuonna 2007 tehdyn Zodiacin. Ja se on kertakaikkiaan mieleenpainuva mestariteos, joka muistuttaa siitä että Zodiacin kaltainen mielipuoli on oikeasti ollut olemassa. Ja se aspekti nimeltä todenmukaisuus on tässä tehty järisyttävän upealla tavalla. Kaikki kuvakulmat, 70-luvun maailma, henkilöhahmot, estetiikka, tapahtumapaikat ja dialogi on veistetty juuri sellaisiksi kuin ne olivatkin. Sitä on sekä pelottavan taiteellista että mieltäkaihertavan jännittävä katsoa. Kaikki mitä tässä leffassa näkyy, on totista totta joka on juuri ”hetken aikaa” sitten tapahtunut.

Zodiac kertoo sarjamurhaajasta joka tappoi tiedettävästi viisi ihmistä ja pahoinpiteli kaksi. Hän itse väitti tappaneensa 37 henkilöä. Hän lähetti kirjeitä ja salakirjoituksia poliiseille sekä lehtiin.

Jo aikaisemmin mainitsin todenmukaisuuden olevan elokuvan valttikortti. David Fincherille saadaan antaa kymmenen pistettä ja papukaijamerkki siitä, että hän on luonut erittäin realistiset kuvaukset Zodiacia tehdessä. Hän hallitsee suorastaan mestarillisesti aivan kaiken! Kuvakulmat on realistisia ja täydellisiä. Elokuvan tunnelma on aivan kohdillaan. Valaistukset ja leikkaukset 10/10. Hän saa kaikista näyttelijöistä parhaan irti. Kerrassaan uskomatonta työskentelyä.

Näyttelijäkaarti on mitä mahtavin! Mark Ruffalo on mahtava loppuunpalaneena etsivänä, Robert Downey Jr. esiintyy loistavasti viihdyttävänä Paul Averyna ja Jake Gyllenhaal, joka on ainakin minulle henkilökohtaisesti samaistuttavin hahmo. Hänen pakkomielteensä ja muodonmuutos Zodiacia tutkiessa peilaa hieman myös minua itseäni kuinka Zodiac on kerrassaan ärsyttävän koukuttava tapaus, sen erikoislaatuisuudessaan ja myös siksi että sitä ei ole koskaan ratkaistu.

Jotkut ovat valittaneet elokuvan pituudesta, mitä en itse ymmärrä yhtään. Se luo elokuvaan mystisemmän ja toivottomamman tunnelman. Elokuva ei ole pitkästyttävä ollenkaan ja loppua kohden elokuvan jännitys vain paranee.

Musiikki on myös aivan omaa luokkaansa. Koskettavat kappaleet ja varsinkin lopussa jännittävä orkesterimusiikki luo myös tunnelmaa omaperäisellä tavalla.

Kaiken kaikkiaan jännittävä, pelottava ja vaikuttava Zodiac on elokuva parhaimmillaan. Kaikki onnistui tässä. David Fincherin eittämätön mestariteos, joka jäi harmittavan vähälle huomiolle vuonna 2007.

Arvosteltu: 22.08.2015