Ihmeotukset-leffasarjan jatkon yllä liikkuu yllättävä huhu

11.6.2020 23:30

Harry Potter -maailman luoneen kirjailija J. K. Rowlingin ympärillä on viime päivinä käyty tiukkaa keskustelua. Sen laukaisivat Rowlingin sosiaalisessa mediassa julkaisemat rivit, joissa hän vaikutti asettuvan seksuaalivähemmistöjä vastaan. Rowlingin lausumaan ovat sittemmin antaneet kommenttinsa niin Harry Potter -näyttelijä Daniel Radcliffe kuin Rowlingin Ihmeotukset -fantasialeffasarjan päätähti Eddie Redmayne.

Molemmat näyttelijät ovat ilmaisseet varsin toisenlaista kantaa kuin Rowling. Esim. Radcliffe ilmoitti julkisessa kirjeessään transseksuaalisten naisten olevan naisia ja pitävänsä vastakkaista mielipidettä asiasta vahingollisena terveysalan ammattilaisten neuvon mukaisesti. Redmayne puolestaan on We Got This Covered -sivuston nimettömien lähteiden mukaan sydämistynyt Rowlingin tekstistä niin, että hän on viestinyt haluavansa kirjailijan kokonaan pois Ihmeotukset-elokuvasarjasta.

Samassa leffasarjassa näytelevää Johnny Deppiä haluttiin jo aiemmin heivata pois roolistaan, liittyen Deppin sotkuiseen avioeroon. Rowling puolusti Deppiä ja näin ollen näyttelijä on saanut jäädä rooliinsa. Itse Rowlingin poistaminen Ihmeotukset-leffasarjan parista olisi kuitenkin visaisempi tapaus – kirjailija on sekä leffasarjan käsikirjoittaja että tuottaja, joten hänen siirtämisensä näistä tehtävistään nostattaisi hyvin suuria kysymyksiä elokuvasarjan jatkon kannalta.

Lähde: We Got This Covered

Kuva: Warner Bros. /Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset, 2018