Tästä syystä DC-ohjaaja hylkäsi Marvel-leffan

26.3.2020 13:25

Monia DC-sarjakuvaleffoja on arvosteltu kovinkin sanoin, mutta ohjaaja Patty Jenkinsin Wonder Womania on kiitelty laajalti. Hänen sille ohjaamansa jatko-osa, Wonder Woman 1984, tekee tuloaan markkinoille, ja samalla Jenkins on paljastanut, miksei hän lopulta ohjannut vuoden 2013 Marvel-elokuva Thor: The Dark Worldia.

Ukkosenjumala Thorin seikkailujen jatko-osan piti olla Jenkinsin taidonnäyte kalliiden sarjakuvaleffojen genressä, mutta hänen ilmoitettiin lopulta luopuneen projektista näkemysristiriitojen vuoksi. Jenkins kertoo nyt tarkemmin, miksei ollut kiinnostunut jatkamaan pestissä:

– En uskonut, että voisin tehdä hyvän elokuvan siitä käsikirjoituksesta, jonka he olivat suunnitelleet toteuttaa. Luulen, että siitä olisi tullut iso haloo – se olisi näyttänyt kuin minun virheeltäni. Olisi näyttänyt siltä kuin leffa olisi epäonnistunut, koska nainen oli ohjannut sen tajuamatta kaikkia asioita. […] Et voi ohjata elokuvaa, mihin et usko.

Thor: The Dark Worldin puikkoihin tarttui lopulta Alan Taylor. Sitä on pidetty yhtenä heikommista Marvel-elokuvista – Rotten Tomatoes -sivustolla rainalle on annettu kriitikoiden toimesta nihkeä 66%:n tuoreusarvio ja lipputuloja se sai maailmanlaajuisesti 644,7 milj. dollaria. Jenkinsin kyvyt myöhemmin todistanut Wonder Woman on puolestaan saanut Rotten Tomatoes -sivulla tuoreusarvion 93% ja tämän elokuvan lipputulot olivat maailmanlaajuisesti 821,8 milj. dollaria.

Lähteet: Collider, IndieWire, Box Office Mojo, Rotten Tomatoes

Kuva: Disney/Marvel/Thor: The Dark World, 2013