Michael Bayn viimeinen Transformers?

6.2.2017 14:43

Viikonloppuna koittanut suuri amerikkalainen loppuottelujuhla, Super Bowl, on tuttuun tapaan tuonut katsojille myös joukon uusia elokuvamainoksia. Trailerivyöryssä kävi ilmi mm. se, että Johnny Depp näyttää toukokuussa ensi-iltaan tulevassa Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales -leffassa erittäin likaiselta ja The Guardians of the Galaxy Vol. 2:n ydinjoukko puolestaan yhtä päheältä kuin toivoakin saattaa. Myös Transformers -leffasarjan seuraava osa esittäytyi uudella trailerilla.

Ohjaaja Michael Bay levitti linkkiä uusimman Transformersinsa traileriin jo vähän ennen Superbowlia, mutta Superbowlin kalliit mainospaikat tarjosivat sille kuitenkin lisää näkyvyyttä. Vuoden lopussa ilmestyvän Star Wars -jatko-osan, Star Wars: The Episode VIII – The Last Jedin, tyyliin nimetty Transformers: The Last Knight kuvaa ihmisten ja autobottien välistä sotaa. Taistelun runtelemassa maailmassa nähdään trailerin perusteella myös veteraaninäyttelijä Anthony Hopkins ja Transformers: Tuhon aikakaudesta tuttu Mark Wahlbergin Cade Yeager. Elokuvan nimessä esiintyvä lopullisuuden kaiku saattaa merkitä myös Michael Bayn lähtöä elokuvasarjasta.

Bay on lähestynyt Transofrmers -faneja kirjeellä, jossa hän kirjoittaa mm. näin:

”Olen elänyt tämän franchisen parissa yli 10 vuotta. […] Voin turvallisesti sanoa, ettei koskaan aiemmin ole tehty Transformers elokuvaa, joka olisi visuaalisesti yhtä huikea ja mytologialtaan yhtä laaja kuin The Last Knight on. Se on katkeransuloista minulle. Olen jokaisen Transformers-elokuvan kohdalla sanonut, että lopetan siihen. Näen 120 miljoonaa fania ympäri maailmaa, jotka katsovat näitä elokuvia, suuret teemapuistot ja hyväntekeväisyysjärjestön kautta elokuvieni kuvauspaikoille vierailemaan tulevat lapset, ja nämä jotenkin vetävät minut aina takaisin puikkoihin. Rakastan näiden elokuvien tekemistä. Tämän viimeisen kuvaaminen oli erityisen hauskaa. Mutta tällä kertaa tämä saattaa todella olla tässä.

Kuten Bay asian muotoilee, hän on aiemminkin sanonut lopettavansa Transformers-leffojen tekemisen. Aika näyttää, kuinka hyvin päätös pitää tällä kertaa.

Lähteet: Collider, ScreenRant, CinemaBlend

Kuva: Paramount