Mestariohjaaja Ingmar Bergmanin muistoa kunnioitetaan erityisellä tavalla

Ohjaaja Ingmar Bergmania aiotaan muistella erityisellä tavalla hänen juhlavuotenaan. Fanny ja Alexander-, Seitsemäs sinetti- ja Kesä Monikan kanssa -elokuvistaan tunnetun Bergmanin syntymästä tulee kuluneeksi tasan sata vuotta heinäkuussa 2018. Ruotsin elokuvainstituutti ja SVT ovat päättäneet juhlistaa tapausta lyhytelokuvilla.

Mainittujen lyhytelokuvien pohjana on tarkoitus käyttää aineksia Bergmanin laajasta tuotannosta: kokonaisia elokuvia, niistä tuttuja hahmoja, paikkoja tai mahdollisesti myös jotain muuta Bergmaniin liittyvää. Jokaista n. 10 minuutin mittaista lyhytelokuvaa tulee luotsaamaan joku kuudesta kokeneesta ohjaajasta, jotka Ruotsin elokuvainstituutti ja SVT valitsevat projektiin.

Ruotsin elokuvainstituutin edustaja Andreas Fockin mukaan näiden lyhytelokuvien ohjaajista valtaosa tulee olemaan todennäköisesti ruotsalaisia, mutta Bergmaniin liittyviä kansainvälisiä ohjaajanimiä ei ole suljettu pois vaihtoehdoista. Jokaista projektin lyhytelokuvaa on tarkoitus tukea enimmillään n. 100 000 euron rahasummalla. Valmiit elokuvat esitetään Bergmanin satavuotisjuhlavuotena Göteborgin elokuvafestivaaleilla sekä myöhemmin televisiossa.

Lähteet: ScreenDaily, Svenska Filminstitutet

Kuva: Svenska Filminstitutet

R. Isoviita 25.06.2016 klo 14:49

Seuraava Batman-näyttelijä on lähes valittu?

Lista vaihtoehdoista lyhenee.

Thor: Ragnarök -ohjaaja kertoo Hitler-satiiristaan

Taika Waititi esittää dikataattoria itse.

Francis Ford Coppola aikoo leikata Kummisetä-trilogiaa uusiksi

Legendaarinen leffantekijä on tarmoa täynnä.

R: Isoviita

Edesmennyt Doris Day oli muutakin kuin päivänpaisteinen hymytyttö

Day omisti viimeiset vuotensa eläimille.