Ongelmainen elämäkertaelokuva yhä syvemmälle suohon

3.3.2016 13:49

Tummaääninen ja -ihoinen jazz- ja soul-diiva Nina Simone (1933-2003) oli esillä myös vuoden Oscar-gaalassa, sillä hänestä kertova dokumentti What Happened, Miss Simone? oli ehdolla parhaan dokumentin kategoriassa. Aivan toisenlaista huomiota on saanut osakseen laulajasta kertova elämäkertaelokuva Nina, joka on tulossa ensi-iltaan tänä vuonna. Tämän musiikkidraaman tekeminen on saanut mm. sen käsikirjoittaja-ohjaaja Cynthia Mortin älähtämään päätäntävaltansa riistosta, mutta nyt leffa nostaa kuumia tunteita myös muissa.

Mort on haastanut elokuvayhtiö Ealingin oikeuteen, koska hänen mukaansa se astui hänen varpailleen elokuvan tuotannon ja viimeistelyn aikana tavalla, joka rikkoi heidän sopimustaan. Mort on asiasta sydämistynyt, sillä hän uhrasi elokuvalle vuosia – hän alkoi työstää Ninan käsikirjoitusta vain pari vuotta tähden kuoleman jälkeen. Mort halusi elokuvan tuovan esiin Simonen työn niin muusikkona kuin myös kansalaisoikeustaistelijana, mutta lopputulos ei ole hänen mukaansa sitä, mitä hän tavoitteli.

Elokuvan tuore traileri on nostanut some-kansan keskuudessa oman myrskynsä. Simonena leffassa nähtävä näyttelijä Zoe Saldana (Guardians of the Galaxy) on saanut lokaa niskaansa, koska häntä ei pidetä tarpeeksi Simonen näköisenä. Saldana, jonka sukujuuret johtavat Karibianmeren saariston alueelle, on ihonväriltään tumma, mutta ei kritisoijien – joihin kuuluu myös Simonen perhe – mielestä tarpeeksi tumma tähän rooliin. Saldana, jonka iho on osaa varteen maskeerattu tummemmaksi ja nenä leveämmäksi, on saanut moitteita yleisesti halveksitun blackface-kulttuurin jatkajana.

– [Kimberly Elise tai Viola Davis] ovat molemmat värillisiä, he molemmat ovat naisia, joilla on kauniit suuret huulet ja leveä nenä, ja he molemmat osaavat asiansa. Minulla ei myöskään olisi ongelmaa nähdä roolissa joku, jota en tuntisi, mutta joka kykenisi näyttelemään äitiäni, laulajan tytär Kelly on todennyt NY Timesin haastattelussa. Saldana puolestaan on huomauttanut, että hänet kasvatettiin olemaan näkemättä eroja ihonväreissä.

– Tein tämän siskojeni ja veljieni vuoksi ja tiedän mitä Nina Simone minulle merkitsee. Tein tämän elokuvan rakkaudesta Ninaan, ja jos jollakin on jotakin tekemisiäni vastaan, en siitä lannistu – sellainen Ninakin oli, Saldana on todennut HIP Hollywoodin haastattelussa.

Lähteet: THR, HIOP Hollywood, NY Times, HitFlix, The Guardian, Twitter

Kuva: Ealing Studios/RLJ