Poliisiopiston George Gaynes on poissa

Näyttelijä George Gaynes on kuollut. Helsingissä vuonna 1917 George Jongejansina syntynyt Gaynes olisi tänä vuonna täyttänyt 99 vuotta. Hänen tunnetuimpiin rooleihinsa lukeutui Poliisiopisto-komediasarjan vanhuudenhöperö komentaja Lassard, jota hän näytteli myös vielä vuonna 1998 elokuvien pohjalta käynnistetyssä TV-sarjassa.

Gaynes päätyi elokuvanäyttelijäksi alkujaan television kautta. Hän teki ensimmäiset TV-roolinsa vuonna 1955. 1950- ja 1960-luvuilla hän näytteli myös Broadwaylla, mm. musikaalissa Wonderful Town.

Poliisiopiston lisäksi Gaynes teki rooleja kymmenissä muissa elokuvissa, joista merkittävimmät ovat Dustin Hoffmanin esittämän työttömän näyttelijän elämää parodioiva Tootsie - lyömätön lyyli -komedia, Ken Russellin kauhujännäri Muutostiloja ja poliittisesti virittynyt kahden Oscarin ehdokas Wag the Dog - häntä heiluttaa koiraa. Gaynes jäi eläkkeelle vuonna 2003, näyteltyään vielä Ashton Kutcherin tähdittämän Just Married -komedian sivuosassa. 95-vuotispäiviensä yhteydessä antamassaan haastattelussa Gaynes totesi:

- Olen iloinen, että olen itse saanut antaa elämässä edes joillekin ihmisille hyvää mieltä.

Gaynes oli naimisissa kanadalaislähtöisen Broadway-näyttelijä Allyn Ann McLerien kanssa, jonka kanssa hänellä oli kaksi lasta.

Leike Poliisiopisto-elokuvasta:

Lähteet: Variety, THR, ABC

Kuva: Wikimedia Commons

R. Isoviita 17.02.2016 klo 07:17

M. Night Shyamalan raotti leffasuunnitelmiaan

Jännitystä tulossa.

The Irishmanin jälkeen: Scorsese ja DiCaprio jälleen yhteistyöhön

Martin Scorsesen kuvaaja kertoo uudesta elokuvasta.

Ensin Sonic, sitten Cats – leffojen CGI:n saamat moitteet olivatkin ennenaikaisia?

Sonic the Hedgehog ei ole ainut ennen leffajulkaisua uudistetun ilmeen saava hahmo.

Lisää Hulkia? Mark Ruffalo ei sulje mahdollisuutta pois

Marvel-sankarin sooloelokuvien tie on ollut kuoppainen.

Epookkielokuva voi syntyä myös harrastelijavoimin

Tällä viikolla ensi-iltansa saa säveltäjäelämäkerta Selim.