Poliisiopiston George Gaynes on poissa

Näyttelijä George Gaynes on kuollut. Helsingissä vuonna 1917 George Jongejansina syntynyt Gaynes olisi tänä vuonna täyttänyt 99 vuotta. Hänen tunnetuimpiin rooleihinsa lukeutui Poliisiopisto-komediasarjan vanhuudenhöperö komentaja Lassard, jota hän näytteli myös vielä vuonna 1998 elokuvien pohjalta käynnistetyssä TV-sarjassa.

Gaynes päätyi elokuvanäyttelijäksi alkujaan television kautta. Hän teki ensimmäiset TV-roolinsa vuonna 1955. 1950- ja 1960-luvuilla hän näytteli myös Broadwaylla, mm. musikaalissa Wonderful Town.

Poliisiopiston lisäksi Gaynes teki rooleja kymmenissä muissa elokuvissa, joista merkittävimmät ovat Dustin Hoffmanin esittämän työttömän näyttelijän elämää parodioiva Tootsie - lyömätön lyyli -komedia, Ken Russellin kauhujännäri Muutostiloja ja poliittisesti virittynyt kahden Oscarin ehdokas Wag the Dog - häntä heiluttaa koiraa. Gaynes jäi eläkkeelle vuonna 2003, näyteltyään vielä Ashton Kutcherin tähdittämän Just Married -komedian sivuosassa. 95-vuotispäiviensä yhteydessä antamassaan haastattelussa Gaynes totesi:

- Olen iloinen, että olen itse saanut antaa elämässä edes joillekin ihmisille hyvää mieltä.

Gaynes oli naimisissa kanadalaislähtöisen Broadway-näyttelijä Allyn Ann McLerien kanssa, jonka kanssa hänellä oli kaksi lasta.

Leike Poliisiopisto-elokuvasta:

Lähteet: Variety, THR, ABC

Kuva: Wikimedia Commons

R. Isoviita 17.02.2016 klo 07:17

Näyttelijälegendan rasististen puheiden takia vaaditaan isoja muutoksia

John Waynen sanomisia pureksitaan yhä.

Ohjaaja Joss Whedonille syytteitä kelvottomasta käytöksestä

Kuoppaisen tien kokenut Justice League jälleen osana kohua.

Jurassic Park pomppasi yllättäen listakärkeen jälleen

Elokuvateatterien listoilla lukuisia merkkileffoja.