Poliisiopiston George Gaynes on poissa

17.2.2016 07:17

Näyttelijä George Gaynes on kuollut. Helsingissä vuonna 1917 George Jongejansina syntynyt Gaynes olisi tänä vuonna täyttänyt 99 vuotta. Hänen tunnetuimpiin rooleihinsa lukeutui Poliisiopisto-komediasarjan vanhuudenhöperö komentaja Lassard, jota hän näytteli myös vielä vuonna 1998 elokuvien pohjalta käynnistetyssä TV-sarjassa.

Gaynes päätyi elokuvanäyttelijäksi alkujaan television kautta. Hän teki ensimmäiset TV-roolinsa vuonna 1955. 1950- ja 1960-luvuilla hän näytteli myös Broadwaylla, mm. musikaalissa Wonderful Town.

Poliisiopiston lisäksi Gaynes teki rooleja kymmenissä muissa elokuvissa, joista merkittävimmät ovat Dustin Hoffmanin esittämän työttömän näyttelijän elämää parodioiva Tootsie – lyömätön lyyli -komedia, Ken Russellin kauhujännäri Muutostiloja ja poliittisesti virittynyt kahden Oscarin ehdokas Wag the Dog – häntä heiluttaa koiraa. Gaynes jäi eläkkeelle vuonna 2003, näyteltyään vielä Ashton Kutcherin tähdittämän Just Married -komedian sivuosassa. 95-vuotispäiviensä yhteydessä antamassaan haastattelussa Gaynes totesi:

– Olen iloinen, että olen itse saanut antaa elämässä edes joillekin ihmisille hyvää mieltä.

Gaynes oli naimisissa kanadalaislähtöisen Broadway-näyttelijä Allyn Ann McLerien kanssa, jonka kanssa hänellä oli kaksi lasta.

Leike Poliisiopisto-elokuvasta:

Lähteet: Variety, THR, ABC