Hohdon hotelli hakee uutta loistoa

23.10.2015 18:40

Elokuvahistorian yksi viileimmistä mutta myös karmivimmista paikoista on varmasti hotelli, jossa Jack Nicholsonin näyttelemä Jack Torrance menettää viimeisetkin järjen rippeensä. Vuonna 1980 julkaistun Hohto-elokuvan keskiössä olleen hotellin kaukainen sijainti keskellä vuoria ja pittoreskia tunnelmaa huokuva sisustus ajoivat Jackin hirmutekoihin. Hohto-kirjasta kuulu hotelli aiotaan nyt laajentaa elokuvamuseoksi.

Coloradolainen hotelli, joka inspiroi kauhukirjailija Stephen Kingiä luomaan Hohdon alkuperäistarinan, aikoo investoida isosti museohankkeeseen. 24 miljoonalla dollarilla on tarkoitus rakentaa sekä kunnon näyttelytilat ja auditorio että muokata hotellin huoneita uuteen uskoon ja nimenomaan kauhufaneja ajatellen. Stanley Hotel on järjestänyt mm. vuotuisia kauhuelokuvafestivaaleja, mutta uusi hanke tekisi hotellista kiinnostavan ympärivuotisesti.

Stanley Hotelin omistajien lisäksi kauhuaiheen ympärille rakentuvasta museohankkeesta ovat olleet innoissaan muutamat julkisuuden henkilöt. Mm. näyttelijät Elijah Wood (Taru sormusten herrasta) ja Simon Pegg (Star Trek Into Darkness) ovat lähteneet mukaan varojenkeruutyöhön hankkeen hyväksi. Itse genren puolelta mukaan on hypännyt Night of the Living Dead -mies George A. Romero. Milloin hanke varsinaisesti on valmis, se jää vielä nähtäväksi.

Lähteet: BBC, The Guardian

Kuva: Tom Lianza