Näyttelijä Leonard Nimoyn poismeno kirvoitti suruviestien tulvan

28.2.2015 10:25

Eilen 83-vuotiaana pitkän sairauden murtamana kuollut yhdysvaltalainen Star Trek -legenda Leonard Nimoy on saanut useat kollegansa ja ystävänsä muistelemaan herra Spockin alkuperäistä näyttelijää. Nimoy oli pidetty mies ja paljon muutakin kuin suippokorvistaan ja tervehdyksestään tunnettu Spock. Näyttelemisen lisäksi hän mm. ohjasi, kirjoitti ja teki jonkin verran myös musiikkia.

”Kauan ennen kuin nörttiys oli coolia, oli Leonard Nimoy. […] Michelle ja minä liitymme hänen perheensä, ystäviensä ja lukuisien faniensa joukkoon, jotka kaipaavat häntä tänään.” – Barack Obama

Logiikkaan joka tilanteessa nojannut herra Spock syntyi Gene Roddenberryn Star Trek -sarjaan vuonna 1966 ja oli sarjan pilottijakson päähenkilöistä ainut, jonka tekijät kelpuuttivat päähenkilöksi myös myöhemmin. Näin hänestä tuli osa sarjan ikonisinta kolmikkoa yhdessä William Shatnerin (s. 1931) ja DeForest Kelleyn (1920 – 1999) kanssa.

American Dad -animaatiosarjan luoja ja Ted-karhun ääni Seth MacFarlane kirjoittaa:
”Leonard Nimoy toi meille yhden amerikkalaisen tarinankerronnan historian suurimmista ja jaloimmista hahmoista.” Alkuperäisen Star Trek -sarjan keskeisimmistä näyttelijöistä Nimoy oli myös ainut, joka palasi vanhaksi hahmokseen vielä J.J. Abramsin ohjaamissa uusimmissa Star Trek -elokuvissa.

Kahden 1980-luvulla kuvatun Star Trek -elokuvan lisäksi Nimoy ohjasi mm. komedian Kolme miestä ja baby, josta kehkeytyi julkaisuvuotensa menestynein elokuva. Poliisiopisto-elokuvien Steve Guttenberg, useita TV-rooleja Tohtori Beckeristä C.S.I.-sarjaan tehnyt Ted Danson ja muhkeissa viiksissään mm. Blue Bloods -sarjassa näyttelevä Tom Selleck tähdittivät tätä romanttista hassuttelua, joka tahkosi lippuluukuilla kaikkiaan yli 167 miljoonaa dollaria. Tuottelias Nimoy julkaisi myös runojaan ja valokuvakirjoja ottamistaan kuvista.

”Surullista kuulla Leonard Nimoyn kuolleen. Hän oli todellinen renessanssimies.”The View-keskusteluohjelman Joy Behar

Nimoy puhui viimeisinä aikoinaan julkisuudessa useasti tupakoinnin vaaroista, jotka hän itse koki tiedostaneensa liian myöhään. Tähden kuoleman takia monen fanin odottama alkuperäisten kapteeni Kirkin ja Spockin jälleennäkeminen ei varsin todennäköisesti nyt toteudu edes CGI:n avulla.

”Rakastin häntä kuin veljeä. Me kaikki ikävöimme hänen huumoriaan, lahjakkuuttaan ja rakkauttaan.” – William Shatner

”Leonard oli hyvä ystävä. Muistan erään erityisen seikan hänestä: Kun Star Trek -animaatiosarjaa aloitettiin, Leonard, [William] Shatner, Majel Barrett ja [James] Doohan olivat ainoat, jotka palkattiin näyttelemään myös siinä. Kun hän sai tietää, ettei Nichelle Nicholsia, Walter Koenigia ja minua oltu palkattu tiukan budjetin takia, hän sanoi Star Trekin kertovan erilaisuudesta ja jos tuota ominaisuutta parhaiten ilmentävät henkilöt, Nichelle ja [minä] emme olisi mukana, ei olisi hänkään… Oli tavatonta näyttelijältä torjua työtilaisuus sillä tavoin ja koska hän oli projektille tärkeä, he palkkasivat myös meidät.” – George Takei, alkuperäisen Star Trekin herra Sulu

Kuva: Gage Skidmore

Lähteet: Twitter, Deadline, CNN, Box Office Mojo, Collider