Totoron luoja eläkkeelle

2.9.2013 04:53

Venetsian filmifestivaaleilla parhaillaan nähtävillä oleva The Wind Rises eli Kaze tachinu jäänee japanilaisen animemestari Hayao Miyazakin viimeiseksi ohjaukseksi. Miyazakin kanssa Studio Ghibliä johtava Koji Hoshino kertoi Venetsiassa Varietylle, että mm. Liikkuvan linnan ja Naapurini Totoron ohjannut Miyazaki aikoo piakkoin ilmoittaa jäämisestään eläkkeelle. 72-vuotias mestari itse ei ollut matkannut Eurooppaan promoamaan elokuvaansa.

Miyazaki ilmoitti jo joitakin vuosia sitten luopuvansa ohjaamisesta, mutta tuolloin päätös ei pitänyt. Tälläkään erää hän ei Hoshinon sanojen mukaan ole jättämässä kuin pitkien animaatioiden kirjoittamisen ja ohjaamisen. Jatkossa Miyazaki toimiikin ehkä vielä Studio Ghiblillä pienemmissä projekteissa tai studion uuden sukupolven neuvojana.

Lukuisia menestyneitä anime-elokuvia luonut Miyazaki voitti Henkien kätkemä -seikkailulla Oscarin vuonna 2003, tehden samalla historiaa anime-ohjaajien keskuudessa. Hänen palkintokokoelmaansa kuuluu sen lisäksi Kultainen karhu Berliinistä, Kultainen leijona Venetsiasta ja lukuisia muita kunnianosoituksia sekä Aasiasta että muualta maailmasta. Mestarin uusimman ja vielä palkinnoitta olevan elokuvan kansainväliset levitysoikeudet ovat Disneyllä.

The Wind Rises, jonka Suomen ensi-ilta on yhä yhtä suuri mysteeri kuin elokuvan ensi-iltapäivät muuallakin (festivaaleja huomioimatta), kuvaa lentokonesuunnittelijan elämää ja rakkautta toisen maailmansodan kynnyksellä. Miyazaki, joka tunnetusti ihailee lentämistä ja lentokoneita, on näin ollen tuonut viimeisimpään animaatioonsa suosikkiteemojaan. Japanissa elokuva sai kesäkuisen ilmestymispäivänsä jälkeen Helsingin Sanomien mukaan ristiriitaisen vastaanoton sota-aikaan liittyvien tuntojen vuoksi.

Kuva: Thomas Schulz