Myersin huumori jaksaa naurattaa kerta toisen jälkeen. Kaikille muille paitsi hollantilaisille.

14.4.2004 12:07

Alkuperäinen nimi:Austin Powers in Goldmember
Valmistusvuosi:2002

Nykyisen komedian sanotaan olevan varsin huonossa jamassa, ja usea komedia on osoittanutkin genren uiskentelevan murheen alhossa. Austin Powers sen sijaan jaksaa porskuttaa vuodesta toiseen komedialeffojen kärkikastissa. James Bond-parodioinnista löydetään edelleen aiheita toimiviin vitseihin, ja muutkin leffat saavat tuntea nahoissaan Mike Myersin piikittelyn (esim. Uhrilampaat-kohtaus on mitä veikein).

Jo intro saa vedet valumaan silmistä, kun nimekäs vierailijakaarti (Tom Cruise, Gwyneth Paltrow, Kevin Spacey, Danny DeVito, Britney Spears) velmuilee toimintakliseille ja Austin Powersille itselleen. Meno jatkuu siitä yhtä mukavana, alapäävertauksia tulvien. Kaksoset Fook Mi ja Fook Yu jatkavat kaksimielisten nimien jo tutuksi tullutta sarjaa ja Austinin mojo vetää naisia puoleensa. Kertakaikkisen taidokasta huumorilla taiteilua.

Ehkä aihe on hiukan jo kulumassa loppuun, sillä Fat Bastard- ja luomivitsit eivät ole kaikkein riemukkaimpia, mutta pari suvantokohtaa eivät haittaa. Ne kyllä korvataan isoilla nauruilla ja vaikkapa Mini Austiniksi muuttuneella Mini Me:llä. Tai kakkososasta tutulla elinsynonyymileikittelyllä, jossa mukana mm. Ozzy Osbourne perheineen. Taidokkaasti aiempien osien taso säilyy ja jopa paranee, mutta nelosta ei ehkä kannata enää käydä odottamaan.

Popstara Beyoncé Knowles ei hirveästi säväytä roolissaan, muttei ole huonokaan seksimäisenä Vosu Kleopatrana. Ja eihän Bond-tyttöjen ikinä pidä pääosaan noustakaan, sen hoitaa itse pääagentti, tässä parodiassa siis huonohampainen Austin Powers eli Mike Myers. Myers vetäisee tutusti useamman roolin, tohtori Evilin ollessa se hauskin. Nyt mukaan sotketaan perhetaustojakin hellyttävästi.

En voi sille mitään, mutta tämä Myersin huumori jaksaa naurattaa kerta toisen jälkeen, enkä voi olla antamatta pisteitä tälle ehdottomasti komedian kärkiosastossa luuraavalle teokselle. Jos hölmöt (mutta tyylikkäät, heh) alapäävertaukset ja väännetty tilannekomiikka maittavat, viisi tähteä ei ole kaukana. Voin suositella tätä komediahelmeä kaikille muille paitsi hollantilaisille. Sen verran hollantilaisvitsejä leffassa murjotaan.

PS. DVD:ltä löytyy mukavia bonuksia kuten mm. 15 poistettua kohtausta kommentein, juttua erikoisefekteistä, musavideoita ja Myersin sekä ohjaaja Jay Roachin kommenttiraidat jne.

Arvosteltu: 14.04.2004