Lapsellista, typerää, väkivaltaista, naurettavaa ja todella surkeaa koheltamista.

19.6.2004 13:34

Alkuperäinen nimi:Sgt. Kabukiman N.Y.P.D.
Valmistusvuosi:1990

Monien yritysten jälkeen pystyin katsomaan elokuvan Sgt. Kabukiman N.Y.P.D. loppuun saakka. Kirjaston hyllyltä tämänkin poimin, kun se näytti hauskalta, mutta se olikin täyttä roskaa, jota ei ehkä pitäisi kutsua edes elokuvaksi. Jos tätä kutsuisi sontaläjäksi, niin se olisi loukkaus kaikkia muita sontaläjiä kohtaan. Odotuksetkaan eivät voineet olla korkealla, kun tiesin ”elokuvan” olevan Troma, mikä ei ole mikään laadun tae (ainakaan minulle).

Sgt. Kabukiman N.Y.P.D. kertoo ylikonstaapeli Harry Griswoldista (Gianasi), joka muuttuu erästä juttua tutkiessaan salaperäiseksi Kabukimieheksi ja pian hän rupeaa hallitsemaan outoja voimiaan. Hänestä tulee kaikkien rikollisten vihollinen ja New York tutisee pelosta.

Sgt. Kabukiman N.Y.P.D. on erittäin väkivaltainen ja todella typerä venytetty vitsi. Homma menee koko ajan enemmän ja enemmän koheltamiseksi. Toisaalta homma onkin ihan vauhdikasta ja jopa viihdyttävääkin roskaa, mutta viimeinen puoli tuntia on jo todellista tuskaa. Troman leffathan tunnetaan yleisesti ottaen todellisina roskapläjäyksinä (joista tunnetuin on luultavasti The Toxic Avenger) ja sitähän tämä onkin. Kabukimiehen tarkoituksena olisi tehdä parodiaa supersankarileffoista. Teräsmies saa pääasiassa kyytiä ja tuo parodiaosuus onkin parasta koko ”leffassa”.

Käsikirjoitus on typerä ja vitsit sitäkin typerämpiä. Budjetti on luultavasti ollut olematon tai naurettavan pieni. Ainakin siltä näyttää. Ensimmäinen tunti on naurettavaa, mutta kieltämättä viihdyttävää väkivaltaviihdettä. Sitten meno menee vieläkin typerämmäksi ja lapsellisemmaksi, jota ei ainakaan paranna ”elokuvassa” esiintyvät ”näyttelijät”, joiden taidoista en nyt rupea sen enempää horisemaan.

Sgt. Kabukiman N.Y.P.D. on todella lapsellista, typerää, väkivaltaista, naurettavaa ja todella surkeaa koheltamista. Silti kaveriporukan kanssa ja väsyneessä mielentilassa katsottuna homma voi olla juuri sopivan viihdyttävää. Toisaalta tämä on sen luokan roskaa, että tämä on melkein jopa hyväkin pläjäys. Moni muu voisikin antaa tälle jopa täydet pisteet, mutta minä en kuitenkaan anna, vaan säälistä tipautan vain yhden pisteen. Kuitenkin tämä tulee mitä luultavammin nauttimaan vielä tulevaisuudessa kovasta kulttimaineesta, niin kuin Toxicitkin. Tällä hetkellä tämä on kuitenkin minun henkilökohtaisella surkeimpien elokuvien listalla aika korkealla.

Arvosteltu: 19.06.2004