Daniel Radcliffe tuntuu kasvavan näyttelijänä pikkuhiljaa elokuva elokuvalta.

17.7.2007 21:20

Ennen kuin Potterin uusimman osan näin, ajattelin, että se jatkaa kutakuinkin samaa rataa, kuin edellinen osa; synkkyyttä on lisätty ja huumori kukkii. No voin sanoa, että leffa on todellakin synkkä ja hauska, mutta se on silti erilainen verrattuna Liekehtivään Pikariin. LP:a katsoessa tuntuu, että nimenomaan synkkyyteen ja huumoriin oltaisiin panostettu. Viidennessä osassa ei minun mielestä ole paljoa selviä huumorikohtauksia, vaan naurattavat kohtaukset ovat ennenminkin sellasia sivullisia tilannekohtauksia, jotka huomiota kiinnittäessä saattaa joitakin ( niin kuin minua) naurattaa. Tietynlainen huumori on säilynyt myös edellisistä osista tässä viitososassa.

Juonesta sen verran, että sitä ollaan hiukan muutettu kirjan kerronnasta. Se poikkeaa joissakin kohdissa aika paljonkin kirjasta, mutta se annettakoon anteeksi kirjan pitkän sivumäärän takia. Olisi mahdotonta tehdä elokuva, joka kulkee täysin samaa rataa kirjan kanssa. Leffan juoni on kerrottu jo aiemmissa arvosteluissa, joten sitä en enää kertaa.

Henkilöistä voin sanoa, että elokuva paneutuu ihan kamalasti juuri Harryyn. Siis, elokuvahan totta kai kertoo Harrysta, mutta esim. Ron ja Hermione jää tässä leffassa todella taka-alalle edellisiin leffoihin verrattuna. Heidän tietty läheinen ja syvä ystävyyden ilmapiiri on täysin poissa. Ja se on todella harmi, koska se on eräs tämän elokuvasarjan tärkeimpiä asioita, joita tuoda esille. Harry Potter, ei vanhempia, ei kummisetää, ei mitään perhettä, mutta kaksi todella hyvää ystävää, jotka pysyvät aina Harryn tukena.

Näyttelijätyö on aika lailla samanlaista, kuin edellisessä osassa. Pääosaa näyttelevä Daniel Radcliffe tuntuu kasvavan näyttelijänä pikkuhiljaa elokuva elokuvalta. Potterin ykkösosaan verrattuna Danielin näyttelijän taidot ovat kasvaneet huimasti, mutta LP:iin verrattuna mitään kovin erikoista ei ole tapahtunut. Mutta kyllä se siitä, kun kokemus kasvaa. Muissa osissa aikuiset hoitavat työnsä selvällä ammattitaidolla ja lapset (tai itseasiassa nuoret) hoitavat roolinsa tottumuksella. Tässä elokuvassa ei oikein voi paneutua kenenkään muun kuin Radcliffen suoritukseen, mutta ei minulla mitään negatiivista sanottavaa oikein kenestäkään ole.

HP ja Feeniksin Kilta ei todellakaan ole mikään mestariteos, mutta viihdyttävä elokuva kuitenkin. En olisi ikinä uskonut sanovani tätä, mutta minä todella nautin tästä Potterista enemän kuin Pirates Of the Caribbeanin kolmannesta osasta.

Loppuun täytyy sanoa, että monet Potterin nuorista miesnäyttelijöistä ovat pirusti tulleet komeammiksi. Mainittakoon vaikka Dean Thomasin näyttelijä Alfie Enoch ja totta kai aina yhtä seksikäs Draco Malfoyn roolia näyttelevä Tom Felton. Myös nuorista naisnäyttelijöistä on monet puhjenneet kukkaan, esim. Bonnie Wright (Ginny Weasley) ja ilman muuta pääkolmikon Emma Watson.

Ja muuten Harryn ensisuudelma Chon kanssa on aivan ihana, vaikka siitä puuttuukin ensisuudelman epävarmuutta.

nimimerkki: Phoenix 4-ever

Arvosteltu: 17.07.2007