23.5.2006 10:51

Alkuperäinen nimi:Cursed
Valmistusvuosi:2005

Vanhempansa menettäneet nuoret Ellie (Ricci) ja Jimmy (Eisenberg) joutuvat auto-onnettomuuteen, jonka seurauksena jokin hirviö raatelee avuttoman teinitytön (kuinka persoonallista!!). Vaikka sisarukset Ellie ja Jimmy selviävät tapaturmasta melkein naarmutta, niin heihin on iskenyt kirous. Vähitellen heille selviää, että kirouksen voi kumota ainostaa erottamalla pedon pää sydämestä.

Olen aina pitänyt Wes Cravenin kauhupätkistä. Tämä oli hieman pettymys. Aivan liian teinimäinen. Jotenkin on hieman ennalta-arvattavaa, että syrjitty koulupoika rakastuu cheerleaderiin, jonka poikaystävä on koulun kingi. Olisi voinut jättää kaikki nämä turhat teinilässyt sinne Walt Disney -yhtiön tuottamiin Hilary Duff -leffoihin. Kaikista hirveintä elokuvassa oli se, että se hemmetin ”ihmissusi” näytti ihan pehmolelulta tai joltain 1930-luvulla tehdyn pätkän karhulta. Siis haloo!? Me eletään 2000-lukua! Argghh, jopa kolmevuotias pikkutyttö nauraisi ihmissuden ”aitoudelle”.

MUTTA, oli elokuvassa jotain hyvääkin (oikeesti?!). Sitä oli mukava katsoa, vaikka se olikin kliseinen. Loppu ei ollut aivan niin ennalta-arvattava kuin olisi voinut olla. Ja takaa-ajo lasitalossa oli aika omaperäinen. Parasta elokuvassa oli kuitenkin ihmissuden näyttämä keskisormi. En ole pitkään aikaan naurannut niin kovasti millekään kuin sille.

Näyttelijätyöt olivat kuitenkin keskiluokkaa paremmat. Varsinkin iki-ihanan Christina Riccin osalta. En tajua, miksei hänelle ole tarjottu hirveästi elokuvarooleja? Jos itse olisin elokuvaohjaaja, niin hommaisin joka ikiseen elokuvaani Riccin näyttelemään ainakin jonkin roolin. Mikä nykyajan ihmisiä vaivaa? Jos Ricci olisi isotissinen bimboblondi, niin kyllä sitten rooleja irtoaisi. Riccin luuseriveljeä esittävä söpöliini, Jesse Eisenberg, on myös aika hyvä. Michael Rosenbaum, joka on tunnettu Smallvillen Lex Luthorina, on myös päässyt pieneen sivurooliin.

Cursed ei ole mikään mestariteos (joo, ei todellakaan), mutta silti ”ihan kiva”. Elokuvan juoni ei ole kummoinen, enkä säikähtänyt kuin kerran (olen herkkähermoinen). Ihan mukava puolitoista tuntinen ihmissusipätkä. Christina Ricci -faneille pakollista katseltavaa, mutta muille ei niin välttämätön.

nimimerkki: Tyttönen

Arvosteltu: 23.05.2006