Brian De Palman Blow Out on omaperäinen ja muista trillereistä erottuva teos.

1.7.2013 21:00

Alkuperäinen nimi:Blow Out
Valmistusvuosi:1981

Ohjaaja legenda Brian de Palma on tehnyt tusina kaupalla hyviä leffoja , mutta Blow Out yllätti omaperäisyydellään ja erillaisuudellaan.
Monissa leffoissa on liiaksi samankaltaisia elementtejä, ja se saa katsojan sanomaan itselleen ”olen nähnyt tämän 1000 kertaa”. Blow Outissa juoni on nerokas ja se tekee siitä leffan joka kestää useamman katselukerran. Juoni on lyhkäsesti tälläinen…

Jack Terry (John Travolta) on ääniteknikko halpoja kauhuleffoja tehtailevassa tuotantoyhtiössä.Eräänä iltana Terry on sillalla äänittämässä ääniä elokuvaansa kunnes kuulee pamauksen ja huomaa auton suistuvan tieltä jokeen vieden kaksi ihmistä mukanaan.
Terry onnistuu kuitenkin pelastamaan autossa olevan naisen (Nancy Allen), mutta auton kuljettaja menehtyy. Onnettomuuden uhri paljastuu merkittäväksi presidenttiehdokkaaksi. Terry alkaa epäillä oliko kyseessä sittenkään onnettomuus? ja oliko sillalta kuulunut pamaus pyssynlaukaus?

Jack Terryä näyttelevä John Travolta tekee yllättävän hyvän ja uskottavan roolisuorituksen kuten myös Nancy Allen.
Toki miinustakin löytyy kuten John lhitgowin roolisuoritus, joka ei ole oikeastaan mistään kotoisin. Lffan murhakohtaukset on mielestäni kuvattu aika alkeellisesti, mutta toisaalta ymmärtäähän sen kun leffa on tehty 1981. Kaiken kaikkiaan Blow Out on leffa, joka kannattaa katsoa ja sitä voi suositella kaikille trillereiden ystäville.

Arvosteltu: 01.07.2013