Arnold Schwarzenegger is back! Vihdoinkin!

14.3.2013 00:31

Alkuperäinen nimi:The Last Stand
Valmistusvuosi:2013

2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppu oli minulle vaikeaa aikaa. Oli toki Vin Diesel Riddickeineen sekä Jason Statham Transporteneineen, mutta jotain tärkeää tuntui puuttuvan. Sylvester Stallonekin lähes piti hiljaiseloa, ellei uutta Ramboa lasketa ja loput toimintasankarit olivat ajautuneet loputtomiin ”straight-to-DVD”-julkaisuihin. Kunnon actiongenre oli unohdettu yhtä tylysti kuin kasariheavy ja eurodance. Pelkäsin ettei vanhoille kunnon 80- ja 90-luvuille ole enää paluuta missään muodossa. Kun sitten satuin vihdoin 2010-luvulla lukemaan Stallonen suunnittelevan reunion-elokuvaa The Expendables, innostuin suunnattomasti. Genren kovimmat jätkät samassa elokuvassa! Pettymys oli kuitenkin suuri, koska sen hetkinen Kalifornian kuvernaattori Arnold Schwarzenegger ei ollut kuin statistin roolissa. Onneksi Expendables 2:sessa Arska pääsee jo paukuttelemaan isolla aseellakin ja heittämään läppää. Ja nyt pitkä odotus on nyt palkittu, Arnold Schwarzenegger toimintarymistelyn pääosaroolissa ensimmäistä kertaa 10 vuoteen! Arnold is back in town!

Elokuvan tarina kertoo pikkukaupungin sheriffistä Ray Owensista (Schwarzenegger), joka viihtyy rauhallisessa työssään mainiosti. Eräänä päivänä kuitenkin kaupungin rauha rikkoutuu kun FBI:ltä karannut huumekartellin pomo Cortez (Eduardo Noriega) karkaa ja pakosuunnitelma kulkee juuri tuon Sommertonin pikkukaupungin kautta. Luvassa on turpaanvetoa ja ammuskelua old school-tyyliin onelinerien saattelemana.
Elokuvan juonikuvio ei monimutkaisuudellaan loista, mutta siihen on saatu yllättävän hyvin pontta yhdistelemällä samaan aikaan tapahtuvia tapahtumia Sommertonin pikkukaupungista FBI:n miesten ajojahtiin.

Alkuun pelotti että toistuuko erittäin yksinkertaisen juonen takia sama pettymys kuin mitä A Good Day to Die Hard oli, mutta pelkäsin turhaan. Istuin naama virneessä koko elokuvan ajan!

Arska on vanha (kirjaimellisesti) kunnon itsensä ja sopii hyvin rooliinsa hieman äkäisenä paljon nähneenä sheriffinä, joka tekee kaikkensa puolustaakseensa alaisiansa ja kaupunkiansa. Hänen alaisina nähdään muunmuassa Johnny Knoxville, joka yllättäen suoriutuu Lewis Dinkumin roolistaan hyvin, vaikka välillä nähdäänkin muutamia jackassmaisia temppuja. Pakollisena FBI:n agenttina häärää aina mainio Forest Whittaker, joka pitää yllä hyvin toimintaa joka tapahtuu muualla kuin Sommertonissa. Parasta roolia kuitenkin vetää Burrell-nimisenä pahiksena oleva Peter Stormare. Miehellä on älyttömästi karismaa ja hän varastaakin herkullisesti shown monta kertaa suoraan Arskan nenän edestä.. ennenkun saa Arskalta luodin otsaansa. Niinsanottuna loppuvihollisena autolla driftailee huumeparoni Cortezia kohtuullisesti esittävä Eduardo Noriega. Olisin toivonut hieman enemmän munaa itse pääpirulaiselle, mutta onneksi Stormarelle annettiin hyvin tilaa roolissaan.

Leffalla olisi mahdollisuudet vaikka minkälaiseen tyrimiseen ja myötähäpeään, mutta onneksi näin ei tapahdu. Mainiot näyttelijät, hyvä rytmitys leikkauksessa, rauhallinen kuvaus ja AITO toiminta ilman typerän liioiteltuja CGI-efektejä tekee paljon. Nyrkki läsähtää naamaan ja autot ruttaantuu! Luodit osuvat seiniin ja pöly lentelee! Varsinkin idea rytmittää Cortezin pakomatkaa ja Sommertonin kaupungin taisteluun valmistautumista on erinomainen. Koko ajan tapahtuu jotain ja on mukavasti vaihtelua. Naisiakin toki elokuvassa on, mutta onneksi romanttiset lässytykset jäävät vähemmälle ja keskitytään toimintaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Onelinereitäkin muistetaan sutkautella sopivissa kohdissa, mutta niillä ei onneksi puhuta koko elokuvaa. Loppukohtaus tuo vähän mieleen The Expendables 2:sen, autokohtaukset Fast and Furiousit ja Arskan sheriffirooli itse Clint Eastwoodin, eikä todellakaan huonolla tavalla. On osattu ammentaa hyvistä esikuvista mainio keitos.

Ohjaaja Jee-woon Kim on minulle täysin tuntematon, mutta toivottavasti tätä genreä mies ohjaa lisää. Vajaa parituntinen meni leffateatterissa todella nopeasti hymyssä suin ja elokuvan jälkeen olin onnellinen: Arnold Schwarzenegger is back! Vihdoinkin!

Arvosteltu: 14.03.2013