Kuvaaja John Mathieson on yksi niistä luottohenkilöistä, jotka ovat liittyneet ohjaaja Ridley Scottin tiimiin uudelleen ja uudelleen. Mathiesonin ja Scottin tuorein yhteistyö on Gladiator II. Vaikka kaksikon yhteinen historia ulottuu vuosia taaksepäin, Mathiesonilla ei ole pelkkää kiitosta sanottavanaan Scottin toimista.
Gladiator II:n kohdalla Mathiesonia pännii kehitys, jota hän on päässyt todistamaan. Hän toimi kuvaajana myös Scottin ensimmäisessä Gladiator-elokuvassa, mikä toi hänelle BAFTA-palkinnon ja Oscar-ehdokkuuden. Tällä erää ehdokkuudet saattavat kuitenkin livetä Mathiesonin ulottumattomiin, mikä ei juonnu yksin hänestä.
Kuvaaja kertoo Scottin olevan aiempaa kärsimättömämpi. Tästä syystä Scott haluaa kuvata kerralla niin paljon kuin mahdollista ja haluaa kohtauksiin useita kameroita. Lopputulos ei kuitenkaan välttämättä parane sillä, että kuvaa taltioidaan yhtä aikaa monesta kulmasta.
– Se ei ole kovin hyvä kuvauksen näkökulmasta… Hänen vanhemmissa elokuvissaan juttuihin tuli syvyyttä paljolti valaistuksen ansiosta. Kun käytetään useita kameroita, sellaista ei voi saavuttaa, mutta hän vain haluaa saada homman hoidetuksi. […] Hoppuillaan, hoppuillaan, hoppuillaan. Se hänessä on muuttunut, Mathieson toteaa.
Kiirehtiminen tuottaa muutakin harmia. Mathieson pitää Scottin nykytyyliä jopa laiskana:
– Se on todella vetelä. Nyt siivotaan tietokonegrafiikalla, kuviin jätetään ylimääräistä, kuviin jätetään muita kameroita, mikrofoneja, lavasteet repsottavat niissä, mikrofonipuomien varjot näkyvät. Ja nyt vain sanottiin, että ne siivotaan pois jälkikäteen.
Lähde: Comingsoon.net
Toim. R. Isoviita