Coppolan suurtuotanto hankaluuksissa?

10.1.2023 23:37

Ohjaajaveteraani Francis Ford Coppola ei ole tuotantojen ongelmille vieras. Esim. Ilmestyskirja. Nytin tekemistä hankaloittivat niin arvaamattomat tähdet kuin mm. sää. Coppola on yrittänyt jo useita vuosia saada kuvatuksi suurproduktiotaan Megalopolista, mutta nyt synkät pilvet ovat nousseet jälleen kerran sen ylle.

Viime vuonna Coppola uhosi saattavansa unelmaleffansa valmiiksi, vaikka maksamalla koko lystin omasta taskustaan. Kyse ei ole mistään pikkusummista, vaan vähintään n. 100-120 milj. dollarin elokuvasta. Yli 80-vuotias ohjaaja on vihdoin ja viimein saanutkin kuvattua Megalopoliksesta noin puolet, mutta leffalta puuttuu tällä hetkellä visuaalisista efekteistä vastaava tiimi, kuten myös lavastaja ja tuotantoa valvonut taiteellinen johtaja. Elokuvan näissä tehtävissä toimineet henkilöt ovat sittemmin siirtyneet muualle.

Nimekkäällä näyttelijäkaartilla (mm. Forest Whitaker, Adam Driver, Laurence Fishburne, Jon Voight) varustettu tieteisleffa Megalopolis piti toteuttaa edistyneimmällä tarjolla olleella tekniikalla, mutta kustannusten kasvaessa Coppola erotti visuaalisista efekteistä vastanneet henkilöt joulukuussa. Viimeistä huutoa olevan tekniikan sijaan tuotannossa on päädytty käyttämään vanhempaa ja halvempaa greenscreen-tekniikkaa.

Elokuvan kuvausten jatkaminen on vaakalaudalla. Toisaalta Coppola on syytänyt unelmaprojektiinsa jo niin paljon rahaa, ettei hänen uskota antavan periksi sen kanssa.

Ohjaaja vakuuttelee myös tilanteen olevan parempi kuin
väitetään:

– Kaikki on hyvin, en ymmärrä mistä tässä hössötetään. […]
Olen ollut kaoottisemmissa tuotannoissa mukana – tämä on kaukana niistä.

[EDIT: päivitetty 11.1.23 ohjaajan viime vuotinen kommentti tällä
viikolla annetulla.]

Lähteet: THR, Collider, Variety, Deadline

Kuva: Gerald Geronimo (CC)