Joululeffojen klassikon tekeminen löi railoa kahden pitkäaikaisen kumppanin välille

25.12.2022 22:40

Tim Burtonin runon ja muun taiteen pohjalta syntynyt Painajainen ennen joulua on eittämättä yksi vahvoista jouluklassikoista. Vaikka rainan päähenkilö onkin Halloweenin luiseva herra, Jack Skellingtonin irtiotto karkkien ja keppostelun perinteistä sisältää kosolti joulumieltä. Burtonin vaikutus elokuvassa on selvä, joskin hänet on nimetty ohjaajan sijasta sen tuottajaksi. Myös Burtonin hovisäveltäjän, Danny Elfmanin, oleminen mukana saa elokuvan tuntumaan kuin Burtonin ohjaamalta.

Elfmanin tarttuvat kappaleet ovat jääneet monille ns. korvamadoiksi Painajainen ennen joulua -elokuvaa katsellessa. Ilmeikäs säveltäjä vastaa itse myös Jack Skellingtonin lauluosuuksista. Alkujaan Elfmanin piti tulkita Jack Skellintonin rooli sen puheosuuksia myöten, mutta lopulta hänet päätettiin korvata niissä ammattinäyttelijällä.

Elokuvan ohjaaja Henry Selick muistelee päätyneensä tähän ratkaisuun yhdessä Burtonin kanssa.

– Kun Danny yritti päästä samaan puheäänen kanssa, mihin hän pääsi Jackin lauluäänessä, se ei vain yltänyt samalle tasolle. Niinpä hommasimme Chris Sarandonin ääninäyttelemään Jackin puheosuudet. Tim ja Danny ovat ottaneet vuosien aikana yhteen, mutta kun minun piti vaihtaa Danny [pois] puheosuuksista, se todella sai hänet kuohuksiin, ja jouduin pyytämään Timin tekemään sen puolestani, Selick muistelee.

Yllättävä muutos löi kiilaa myös Burtonin ja Elfmanin välille. Elfman ei esimerkiksi ollut säveltämässä Burtonin seuraavan elokuvan, Ed Woodin, musiikkiraitaa. Selickin määritelmän mukaan Burtonin ja Elfmanin ystävyyssuhde on hyvin outo. Mitä hän sillä tarkoittaakin, jää arvoitukseksi. Kaksikon yhteistyö jatkui kuitenkin jälleen pari vuotta myöhemmin julkaistun Mars hyökkää! -tieteiskomedian merkeissä.

Lähde: SlashFilm

Kuva: Disney/ The Nightmare Before Christmas, 1993