DC-leffat: Meneekö myös Batman uusiksi jälleen kerran?

16.12.2022 23:39

DC-elokuvien tulevaisuutta pannaan uuteen uskoon järeällä kädellä. Dwayne Johnsonin tähdittämässä Black Adam -rainassa lyhyesti Supermaniksi palannut Henry Cavill siirtyy aivan toiseen franchiseen (Amazonin Warhammer 40,000 -sarjaan) ja samalla esim. Jason Momoasta leivotaan Aquamanin sijaan Loboa. Supermanin rooliin etsitään tuoreempaa kasvoa. Moni asia vaikuttaa tulleen yllätyksenä vanhoille DC-kasvoille, mutta neuvotteluja on käyty myös hyvässä hengessä.

James Gunnin ja Peter Safranin käsissä muotoutuva DC-elokuvien tulevaisuus on vielä pitkälti salaista tietoa. Gunn on silti tuttuun tapaansa jakanut pieniä murusia tulevasta. Guardians of the Galaxy -leffasarjan ohjaajana ja käsikirjoittajana kunnostautunut Gunn on kertonut tähän mennessä mm. sen, että Batmanilla tulee olemaan iso rooli DC-universumissa. Hän ei ole vahvistanut tarkoittaako tämä Robert Pattinsonin tulkitseman Batmanin liittämistä osaksi muiden DC-sankarien elokuvia vai useiden eri ikäisten Batmanien vyöryä.

Michael Keatonin odotettu paluu Batman-vermeisiin näytti lässähtävän, sillä Batgirl-elokuvan julkaisematta jättäminen ja tulevan The Flash -rainan päätähti Ezra Millerin ongelmat ovat luoneet varjonsa sen ylle. Toisaalta The Flashille on jo kirjoitettu jatko-osaa ja Gunn ja Safran ovat osoittaneet kiinnostusta löytää uutta tehtävää DC:n elokuvauniversumissa jo mukana olleille henkilöille. Esim. Zack Snyderin aikakaudella Batmaniksi pestatulle Ben Affleckille on tarjottu mahdollisuutta ohjata vielä nimeämätön DC-projekti. Affleckin piti aiemmin ohjata Batman-elokuva, mutta tämä tontti kuuluu toistaiseksi Matt Reevesille.

Myös Wonder Womanin tilanteesta kuuluu uutta. Ohjaaja Patty Jenkins on kertonut oman näkemyksensä ihmeellisen Dianan kolmanteen sooloseikkailuun liittyen. Jenkinsin mukaan hänen oli annettu ymmärtää, etteivät hänen ehdotuksensa sopineet uusiksi muokattavaan DC-elokuvauniversumiin.

– Olin avoin harkitsemaan, mitä minulta vain pyydettäisiin. […] DC on selvästi haudattu muutoksiin, joita he ovat tekemässä, joten ymmärrän päätösten olevan nyt vaikeita. […] Olen tykännyt ja pitänyt kunniana olla se henkilö, joka on saanut tehdä nämä kaksi viimeistä Wonder Woman -elokuvaa. Hahmona hän on uskomaton. […] Toivon hänelle ja hänen perinnölleen huikeaa tulevaisuutta, olen siinä mukana tai en, Jenkins toteaa.

Hän kertoo myös Star Wars -leffa Rogue Squadroniin liittyvän sopimuksensa olevan yhä voimassa. Hänen piti alkujaan palata Star Wars -projektiin vasta kolmannen Wonder Woman -elokuvan jälkeen, mutta tässä tilanteessa Jenkinsillä saattaa olla tilaisuus vaihtaa franchisea nopeasti Cavillin tapaan.

Lähteet: THR, CinemaBlend, Variety, Collider

Kuva: Warner Bros./ The Batman, 2022