Ihmeotukset-leffasarjan tuoreimmasta osasta leikattiin osa pois – tuotantoyhtiö kommentoi

14.4.2022 23:59

Fantasiaseikkailu Ihmeotukset: Dumbledoren salaisuudet on edelleen valkokankailla. Leffa on saanut ensi-iltansa myös Kiinassa, mutta ei aivan samanlaisena kuin Suomessa.

Tuotantoyhtiö Warner Brosin päätti leikata osan elokuvan Kiinan versiosta pois. [Spoilerivaroitus!] Tämä herätti huomiota erityisesti sukupuolivähemmistöjen oikeuksia puolustavissa, sillä saksimisen kohteeksi joutui kohta, jossa Jude Law’n näyttelemä Dumbledore myöntää romanttiset tunteensa leffasarjan pahista kohtaan.

Vaikka leikattavaksi päätyi vain kuuden sekunnin mittainen pätkä, asiaa ei ole otettu vastaan aivan hyvillä mielin. Tuotantoyhtiö Warner Bros. on joutunut näin ollen selittelemään tekoaan. Sen selitys asiaan kuuluu näin:

– Olemme studiona sitoutuneet huolehtimaan jokaisen julkaisemamme elokuvan eheydestä, ja tämä ulottuu niihin olosuhteisiin, joissa on toteutettava pikkutarkkoja leikkauksia monenlaisiin sisämarkkinatekijöihin reagoidaksemme. Toiveissamme on, että voimme julkaista pitkät elokuvamme maailmanlaajuisesti sellaisina kuin niiden luojat ovat ne tehneet. Ajan saatossa olemme kuitenkin saaneet huomata, että paikallisilla markkina-alueilla niitä on leikattu. [Tämän elokuvan kohdalla] pyydettiin kuuden sekunnin poistamista ja hyväksyimme muutokset noudattaaksemme paikallisia vaatimuksia – elokuvan henki pysyi ennallaan. Haluamme kaikkien yleisöjen näkevän ja nauttivan elokuvastamme ympäri maailmaa, ja meille on tärkeää, että myös kiinalaiset yleisöt saavat kokea elokuvamme, vaikka sitten näiden pienten leikkausten kera.

Lähde: CinemaBlend

Kuva: Warner Bros./ Ihmeotukset: Dumbledoren salaisuudet, 2022