Ihmeotukset-leffasarjan piti alkuun olla aivan erilainen

10.4.2022 23:45

Perjantaina myös Suomessa tuli viimein ensi-iltaan kolmas Ihmeotukset-elokuva. Harry Potter -kirjailija J. K. Rowlingin luoman leffasarjan uusin osa on otettu vastaan kohtalaisen hyvin: sen kerrotaan keränneen kassaan n. 58 milj. dollaria maailmanlaajuisesti. Paremminkin olisi toki voinut olla, sillä sarjan edellinen osa keräsi yli 30 milj. dollaria enemmän oman avauksensa aikaan.

Yksi syy pienempiin kassavirtoihin on tällä kertaa se, ettei Ihmeotukset: Dumbledoren salaisuudet tullut samaan aikaan ensi-iltaan yhtä monissa maissa kuin edeltäjänsä. Trilogiaa suuremmaksi aiottu elokuvasarja on toisaalta muovautunut hyvin erilaiseksi kuin moni ehkä arvasi odottaa. Alkujaan Ihmeotuksista pitikin tulla hyvin erilainen kokonaisuus.

Tuottaja David Heymanin mukaan suunnitelmissa oli kyllä kertoa ihmeotuksien asiantuntija Lisko Scamanderista (Eddie Redmayne), mutta käyttää tarinassa dokumentaristista otetta. Scamanderille ei ollut olemassa omaa juonellista seikkailua. Hahmo ja sen tuntemat ihmeotukset esiintyvät Harry Potterin tarinassa, kun Potter tutustuu Scamanderin laatimaan opaskirjaan. J. K. Rowling loi markkinoille vuonna 2001 Scamanderin nimellä samankaltaisen ”eläinoppaan”.

Heymanin mukaan Rowlingin väliintulo pysäytti suunnitelmat dokumentista. Näin tuottaja kertoo tapahtuneesta:

– Hän sanoi, että oli ehtinyt miettiä jotain [Scamanderiin liittyvää] jo. Ja hänellä oli tämä koko ajatuksensa jo jossain muodossa. Tarkoitan, että se on muuttunut ja kehittynyt [tänä aikana]. Mutta hän tietää miten eri osat yhdistyvät hänen maailmassaan. Hän tietää taikuuden historian ennen Lisko Scamanderia. […] Hänellä on se kaikki mielessään. […] Joten, kun hän aloitti, hän näytti meille käsikirjoitusta ja [me] olimme vain [huojentuneita] ja sanoimme: ”Kiitos.”

Täysin roskakoriin ajatus Ihmeotukset-dokumentista ei jäänyt. BBC:n tuottama ja HBO Maxilla nyt katsottavissa oleva Fantastic Beasts: A Natural History lähestyy taikaolentoja dokumentaristisella otteella. Scamanderin sijasta siinä pääsee ääneen brittinäyttelijä Stephen Fry, joka nähdään ohjelmassa eri puolilla maailmaa, selvittämässä fantasiaolentojen tosiperäisiä juuria.

Lähteet: SlashFilm, Variety

Kuva: HBO/ Fantastic Beasts: A Natural History, 2022