Mitä mieltä on pitkän komediauran tehnyt Jim Carrey Oscar-skandaalista?

29.3.2022 22:48

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä järjestetty Oscar-gaala jää historiaan yhden erikoisimman käänteensä takia. Gaalalavalla on toki nähty vuosien saatossa niin alastonta viuhahtajaa (1974) kuin väärän nimen julistamista voittajaksi (2018), mutta koomikko Chris Rockin huulenheitosta suivaantuneen Will Smithin kiukunpuuska oli jotain täysin odottamatonta.

Vaikka Smithin hyökkäämistä Rockin kimppuun on epäilty myös käsikirjoitetuksi, mm. gaalan mainoskatkolta taltioitu kuvamateriaali kertoo toista. Gaalassa parhaan miespääosan Oscarilla palkittu Smith sai paljon tukea. Hänen on katsottu perustellusti puolustaneen puolisonsa Jada Pinkett Smithin kunniaa. Pinkett Smith sairastaa hiustenlähtöä aiheuttavaa autoimmuunisairautta, ja Chris Rockin vitsi liittyi hänen hyvin lyhyeen hiustyyliinsä.

Chris Rockin tavoin pitkän uran komedian parissa tehnyt Jim Carrey ei kuitenkaan katso tapausta hyvällä. CBS-kanavan aamuohjelmassa vieraillut Carrey totesi asiasta näin:

– Minua kuvotti, se oli kuvottavaa, kun [Will Smithille annettiin] suosionosoitukset seisaaltaan [Oscarista]. Minusta tuntui, ettei Hollywoodilla ole mitään selkärankaa. […] Minusta tuntui, että se oli selvä osoitus siitä, ettemme ole enää sitä viileää sakkia.

Toimittajan kysyessä, mitä mieltä Carrey on siitä, ettei Smithiä viety paikalta poliisisaattueessa, Carrey kertoi ajatelleensa, että niin olisi pitänyt toimia. Carrey perusteli mielipidettään sillä, että Smithin tunteenpurkaus vaikutti itsekkäältä juhlassa, johon päästäkseen myös moni muista siellä olleista oli joutunut tekemään lujasti töitä.

– Hauku tyyppi vaikka somessa, mutta sinulla ei ole oikeutta kävellä lavalle ja antaa tälle köniin vain siitä syystä, että tämä on sanonut jotakin sanoja. […] Willillä on selvästi jotakin sisällään ja toivon hänelle parasta, minulla ei ole mitään häntä vastaan, […] mutta se hetki, se hämmästytti kaikki. Siellä olleet ihmiset olivat tehneet hartiavoimin töitä saadakseen paistatella oman hetkensä auringossa, saadakseen oman palkintonsa kovasta työstään, ja […] sellainen itsekäs hetki heijasti varjon kaikkien ylle, Carrey harmittelee.

Esim. musiikkidokumentista Summer of Soul ensimmäisen Oscarinsa pokannut pitkän linjan muusikko Questlove (sekä tuottajakumppaninsa Joseph Patel, David Dinerstein ja Robert Fyvolent), mutta myös Oscar-historian toinen roolisuorituksestaan palkittu näyttelijä Troy Kotsur ja toista vuotta ensi kertaa peräkkäin Oscarilla ohjauksesta palkittu nainen, Jane Campion, ovat olleet huomattavasti pienempiä puheenaiheita kuin Will Smithin tempaus.

Lähde: The Wrap

Kuva: Getty Images/Annalisa Flori