Tiesitkö? Tämän kuulun leffan käsikirjoitus kaivettiin roskiksesta

1.2.2022 23:44

Vuonna 2014 tehty RoboCop-leffa ei nauti lähellekään yhtä kovaa mainetta kuin saman tieteistarinan aiempi versiointi. Hollantilaislähtöisen Paul Verhoevenin RoboCop tunnetaan kulttiklassikkona ajalta, jolloin esim. CGI oli yhä niin lapsenkengissään, että omaisuutta piti tuhota oikeasti, jos kohtaus sitä vaati.

Leffan dystopisessa maailmassa lakia valvova RoboCop on nimensä mukaisesti kuin kone. Ennen muutostaan RoboCopiksi hän oli hengenvaarallisesti vahingoittunut poliisi nimeltä Murphy. RoboCopiksi tulemisen jälkeen Murphysta on jäljellä tuskin rippeet, eikä tämä metallipintainen viranomainen oikeastaan edes muista menneisyyttään.

RoboCop oli Verhoevenin toinen pitkä elokuva englanniksi. Vähältä kuitenkin piti, ettei se jäänyt häneltä tekemättä: Verhoevenin mukaan hän viskasi saamansa käsikirjoituksen roskiin.

– Luin jotain 15 sivua ja heitin sen pois. [Se] oli niin kaukana muusta tekemästäni. Muut elokuvani pohjasivat enemmän tosielämään, eivätkä todellakaan olleet tieteistarinoita. [Käsikirjoituksessa luki] ”lainvalvonnan tulevaisuus”, mikä vaikutti minusta ihan liian etäiseltä.

Verhoevenin mieli kuitenkin muuttui, kun hänen vaimonsa löysi pois heitetyn käsikirjoituksen.

– Hän luki sitä täysin eri tavalla: hänestä tuntui, että siinä oli elementtejä, jotka eivät olleet minulle niin kaukaisia: [Murphy] kadottamassa menneisyytensä ja muistinmenettämisen filosofia […]. Olin kiinnostuneempi käsikirjoituksen filosofisesta puolesta. Näin RoboCopin hiukan kuin futuristisena Jeesuksena.

Idea futuristisesta Jeesuksesta sai Verhoevenin innostumaan. Jeesus-ajatuksen takia hän päätyi mm. tekemään Murphyyn kohdistuneesta kohtalokkaasta iskusta erityisen raa’an. Peter Wellerin tulkitsema Murphy siis ikään kuin kuolee muiden syntien takia. Verhoeven lisää, ettei hän usko Jeesuksen ylösnousemukseen:

– En usko siihen millään muotoa. Mutta voin nähdä sen ajatuksen arvon ja puhtauden. Joten taiteellisesta näkökulmasta se on totta.

Alkuperäinen RoboCop-raina paukahti heti ensi-iltaviikollaan Yhdysvaltain katsotuimmaksi elokuvaksi. Sillä paikalla se jatkoi myös toisen esitysviikkonsa, ja kymmenen kärjessä -tilastossa se pysytteli kaikkiaan kuusi viikkoa putkeen.

Lähteet: SlashFilm, Box Office Mojo

Kuva: Orion/Arrow Video/ RoboCOp, 1987